*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om os Persondatapolitik
0

Kunst undgår finanskrise

Den bedste kunst bliver ikke ramt af finanskrisen, mener kunstrådgiver og storsamler. Udviklingen med stadig flere superrige vil sikre fortsat høje priser på den bedste kunst.

LIVE

Kunst er blevet big business, og trods international finanskrise tror den danske storsamler Nicolai Frahm ikke på, at den dyreste del af kunstmarkedet falder sammen.

Der bliver nemlig stadig flere superrige i verden, og de vil sikre fortsat højre priser, fordi kunst har opnået en position som statussymbol på et niveau, den aldrig før har haft.

»Hele verden er ramt af finansiel krise, men kunstverdenen kører som aldrig før, når vi taler topværker - ikke det middelmådige. Kunstverdenen er utrolig snobbet, og den er styret af så rige mennesker, at vi med dagens priser stadig taler peanuts for dem,« siger Nicolai Frahm.

For syv år siden arbejdede han for det internationale auktionshus Christie's i London.

Mange rige samlere

»Den gang kunne vi på forhånd udpege de fem mulige købere, der var til de store og dyre værker. Det er umuligt i dag, fordi der er kommet utrolig mange samlere med rigtig mange penge til,« siger Nicolai Frahm, der konstaterer, at milliardærer fra Kina, Rusland og Indien er villige til at betale utrolige summer for kunst.

Han peger på, at Damien Hirst har solgt et værk for 100 mio. dollars.

»Det er helt uhørt for en kunster på 42 år, men det siger noget om udviklingen. Jeg synes, at priserne er høje i dag, men vi vil se helt andre priser om 20 år. Til den tid vil der være mange værker til 500 mio. dollars stykket (2,5 mia. kr.). Der vil være 20.000 til 30.000 dollarmilliardærer om 20 år,« siger Nicolai Frahm.

Nicolai Frahm har de senere år opbygget sin egen samling med nutidskunst og har tårnhøje ambitioner. Med tiden vil han lave et museum, der kan matche Louisiana.

»Jeg har en samling af nutidskunst, der bortset fra Knud W. Jensens (grundlæggeren af Louisiana) er større end nogen anden dansk samling,« siger Nicolai Frahm, der har lejet et lagerrum uden for London, hvor de mere end 500 internationale værker er opmagasineret.

»Mit mål er at opbygge et museum enten i Danmark eller i England,« siger Nicolai Frahm, der i snit køber et værk hver eller hver anden dag. Enten til sig selv eller en af sine klienter, som han rådgiver om kunst.


Verdens bedste samling

»Jeg sælger ikke værker, for mit mål er at opbygge verdens bedste samling. Ens adgang til de bedste kunstnere bliver lukket, hvis man sælger, for gallerier ønsker ikke at sælge til en stor samler, som sælger videre. Det er ikke godt for kunstnerens navn,« siger Nicolai Frahm.

Han er lige så afhængig af kunst, som en narkoman er af stoffer.

Vanedannende kunst

»At købe kunst er det mest vanedannende overhovedet. Jeg bruger alle mine penge på kunst - og mere til. Målet er at sidde på det bedste, men det er svært, for markedet rykker sig hele tiden,« siger Nicolai Frahm.

Han køber både unge kunstnere, før de slår igennem, og allerede etablerede navne som Andy Warhol, Jean-Michel Basquiat, Takashi Murakami, Gerhard Richter og Jeffs Koons.

»Det er kunstnere, som jeg tror bliver vor tids Michelangelo, Rembrandt og Picasso. Men det er også en stor fornøjelse at finde kunstnere, før de slår igennem. Mit talent er at kunne forudsige kunsthistorien. Det bruger jeg ufattelig meget tid på at spekulere over. Det handler om at se, hvad der sker nu og fornemme, hvad det betyder om 20 år,« siger Nicolai Frahm, der bedyrer, at han aldrig har fortrudt et køb.

»Det eneste, jeg har fortrudt, er værker, jeg ikke har fået købt,« siger Nicolai Frahm.

Læs også