*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Annonce
0

Jubii, der er krise!

For mange danskere er finanskrisen en fordel. Privatøkonomien bliver nemlig bedre, og man får mere for pengene.

LIVE
Foto: Colourbox

Nej hvor fedt, - finanskrisen raser!

De færreste tænker sådan, og det er dumt, for finanskrisen giver langt de fleste danskere en række fordele.

Lønfremgang og skattelettelser betyder, at de fleste får en stærkere privatøkonomi end sidste år.

Som en ekstra appelsin i turbanen betyder krisen, at mange ting er blevet billigere.

»Folk skal have deres økonomiske selvtillid tilbage. Det er trist for de 5 pct. af os, der er arbejdsløse eller bliver det. Men for de andre 95 pct. giver finanskrisen en masse fordele,« siger Ann Lehmann Eriksen, privatøkonom i Nordea.

Krisen har sendt prisen på olie ned, og derfor er det blevet langt billigere at opvarme boligen og hælde benzin på bilen. Det er også slut med kraftigt stigende priser på fødevarer.

Boligejere kan profitere af, at renten er faldet. Inflationen er også dykket kraftigt, og det er en fordel for alle.

Pengene forslår bedre

»Inflationen, det vil sige forbrugerpriserne, falder. Vi mærker det ved, at pengene strækker længere, og det er positivt,« påpeger Ann Lehmann Eriksen.

Samtidig giver krisen nogle ekstraordinære muligheder, fordi den kraftige ændring af konjunkturerne har ramt nogle brancher. Det gælder f.eks. bilbranchen.

»Det er helt klart, at man som forbruger kan få meget bil for pengene nu. Bilforhandlere har brug for at komme af med nogle biler. Der kan især gøres gode køb, hvis man kommer med penge kontant eller med sikkerhed, og hvis man ikke har en brugt bil, der skal tages i bytte,« siger Preben Kjær, adm. direktør i Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF).

Ifølge DAF kan forbrugere opnå de største afslag på brugte biler.

»De står 100 pct. på forhandlerens regning, så det er hans bankkredit, de tærer på. Der kan gøres mange gode handler med brugte og nyere brugte biler,« siger Preben Kjær.

Der er også nye tider i håndværkerbranchen. For et par år siden krævede det held og stor tålmodighed, hvis man havde brug for en håndværker til en mindre opgave. Nu er det en sulten branche.

Overraskelser lurer

»Nogle håndværkere er pressede og til at forhandle med. Det er en god idé som forbruger at prøve markedet af, hvis man overvejer et projekt. Det kan være, man bliver positivt overrasket,« siger Søren Nicolaisen, cheføkonom i Håndværksrådet.

En stribe møbelforretninger annoncerer med udsalg, men der er tale om det traditionelle januarudsalg, som ikke har noget med finanskrisen at gøre, fortæller Erling Nielsen, som er indehaver af Thorsen Møbler i Århus, der sælger designmøbler. Her kan man godt mærke, at der er blevet længere mellem kunderne.

»Vores udsalg er ved at slutte, så man kan sikkert gøre en god handel. Der har været lidt færre i forbindelse med udsalget, end der plejer at være,« siger Erling Nielsen.

Han mener, man skal passe på med at fokusere for meget på, at der er krise, for så bliver det en selvopfyldende profeti.

Indbildt fænomen

»Folk har pengene, så finanskrisen er et indbildt fænomen. Det kan godt være, vi har tabt på vores aktier, men dem ville vi alligevel ikke sælge,« siger Erling Nielsen.

Nordeas økonomer har karakteriseret finanskrisen som et paradoks: Verdensøkonomien er på vej ned i hullet, men for den enkelte går det godt.

»Vi kalder det et paradoks, men det er jo et positivt paradoks. For de fleste er finanskrisen positiv,« siger Ann Lehmann Eriksen.

Her er dine fordele ved krisen

Læs også