*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om os Persondatapolitik
0

Føtex tvunget til lavere priser

Føtex-kæden sænker priserne på basisvarer. Forskellen til discount var blevet for stor, og kunderne købte mindre.

LIVE

Føtex er så hårdt presset af forbrugernes ændrede adfærd, at kæden skifter strategi og sænker priserne på 1.000 basisvarer.

Målet er at få kunderne til at købe mere, når de er i butikkerne. Mange vælger nemlig at handle en række varer andre steder og typisk i lavprisbutikkerne.

»Vi må erkende, at prisforskellen til discountsektoren på visse varer er blevet for stor. Det har fået kunderne til at købe mindre, og det vil vi gerne ændre på. Vi vil ind i kampen igen,« siger Carsten Hansen, direktør for Føtex.

De ændrede signaler kommer, efter at forbrugerne er blevet langt mere prisbevidste end tidligere. I det seneste år er der blevet flyttet indkøb for milliarder, og det er discountbutikkerne, som vinder markedsandele.

Til gengæld har supermarkederne det svært og mister både kunder og omsætning.

Burde have reageret før

»Kunderne har ændret deres indkøbsvaner hurtigere og langt mere markant, end vi nogensinde tidligere har set. Det er det, vi nu reagerer på. I virkeligheden burde vi nok have gjort det for tre måneder siden, men vi er ikke den eneste virksomhed, som har reageret med en vis forsinkelse,« siger Carsten Hansen.

Føtex tabte i de første måneder efter finanskrisen markedsandele. Det samme gjorde Bilka. Nu har kæderne, der begge er ejet af Dansk Supermarked, justeret kursen.

Ikke mindst for Føtex er der tale om en markant ændring.

Da forbrugsfesten boblede, udnyttede Føtex mulighederne. Kæden satsede på høj kvalitet, delikatesser og flere luksusvarer. Kunderne ville have det bedste, og prisen gik man ikke så nøje op i, da friværdierne voksede, aktiekurserne steg, og arbejdsløsheden var historisk lav.

Dagsordenen er vendt

Nu er dagsordenen vendt fuldstændigt, men det tager tid at ændre kundernes opfattelse, og Føtex erkender, at der er tale om en langsigtet proces.

»I første omgang reagerede vi på traditionel vis med at skrue op for masser af gode tilbud i vores salgsaviser. Det var med til at fastholde kunderne, men det viste sig, at de købte mindre, og det var især basisvarerne, som blev valgt fra,« siger Carsten Hansen.

Kæden har allerede indført faste lave priser på mange varer, men det udvides nu markant med prisnedsættelser på 1.000 ud af 10.000 varer. Lavere priser går ud over indtjeningen, men Føtex forventer, at det vil blive kompenseret af øget salg.

Samtidig er Føtex sammen med Bilka på vej med et fælles varemærke for discountvarer. Navnet bliver Budget, og det er typisk varer, som fremstilles udelukkende til de to kæder.

Nødvendigt med kursændring

Ifølge en ekspert er kursændringen fra Føtex den eneste vej frem, hvis kæden skal holde fast i omsætningen.

»Prisnedsættelser på basisvarer er et nødvendigt onde for Føtex. Lave priser er i øjeblikket afgørende for kundernes valg, og det er ikke det, Føtex er blevet forbundet med i de seneste par år,« siger Kaster Baldvinsson, chefkonsulent i Retail Institute Scandinavia.

Samtidig vurderer han, at slagtilbud ikke længere er tilstrækkeligt, når kunderne vælger butik.

»Forbrugerne er blevet klogere. De kender prisniveauet, og de kan sammenligne priser på internettet. De vil ikke nøjes med nogle få gode tilbud. Kravet er fornuftige priser på det brede udvalg af dagligvarer,« siger Kasper Baldvinsson.

Læs også