*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om os Persondatapolitik
0

Du bliver dum af at multitaske

Jo flere opgaver, man påtager sig ad gangen, jo mindre kan hjernen overkomme, påpeger coach Charlotte Mandrup.

LIVE

Det koster på medarbejderens effektivitet at skulle tage telefonen, svare på en e-mail og tale med en kollega på samme tid.

Faktisk benytter man mindre af sin intelligens til at løse en opgave, hvis man skal koncentrere sig om mange ting på én gang, pointerede coach og ledelsesrådgiver Charlotte Mandrup, da hun holdt et oplæg på karrieremessen Ledelsens Dag i Bella Center i København.

Hun henviste til en undersøgelse fra Storbritannien, der viser, at medarbejdere mistede 10 IQ-point til at læse en skriftlig opgave, hvis de ofte blev udsat for lyden af en e-mail, der tikkede ind på computeren.

”Hvis I vil have en effektiv organisation, så arbejd med klumper af tid, hvor I gør et stykke arbejde færdigt”, anbefalede Charlotte Mandrup.

Vær til stede

Hun anbefalede i øvrigt alle i en organisation, ledere såvel som medarbejdere, at de forsøger at være til stede fysisk og psykisk i deres arbejde.

”Jeg tror, at grunden til, at mange oplever en personlig krise, er at de ikke kan acceptere tingene, som de er. Når vi ikke kan holde ud at være i nuet, vil vi gerne være et andet sted. Og det er årsagen til, at mange hader at gå til møder”, sagde Charlotte Mandrup.

Coachen oplever, at især to store grupper af mennesker henvender sig til hende, fordi de føler, at de er gået i stå i arbejdslivet. Det er kvinder i alderen 38-48 år og mænd i alderen 49-55 år.

Kvinderne kan typisk være trætte af, at ingen takker dem for deres store indsats, mens mange mænd på et tidspunkt i livet oplever at miste noget af kontakten med deres familie, lød det fra Charlotte Mandrup.

Læs også