Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Transavia nægter at følge EU-regler

Flyselskabet Transavia nægter stadig at følge EU's love, der giver passagerer frit valg.

Transavia regner med at lukke alle sine ruter i Danmark, men selskabet vil ikke give kunderne frit valg mellem at få penge tilbage og få ombooket. Polfoto

Flyselskabet Transavia nægter stadig at følge EU's love, der giver passagerer frit valg mellem at få deres penge refunderet, eller blive ombooket, hvis deres fly bliver aflyst.

Det fremgår, efter at DR Nyheder har talt med Transavias administrerende direktør.

Transavia regner med at lukke alle sine ruter i Danmark fra 1. november. Men selskabet vil ikke give kunderne frit valg mellem at få penge tilbage og få ombooket til en afgang hos et andet flyselskab.

- Det er en mulighed for os, ikke for dem (passagerne, .red.). Hvis vi ser en mulighed for at ombooke et fly, så gør vi det, ellers får de pengene tilbage, siger administrerende direktør i Transavia, Michiel Meijer til DR Nyheder og fortsætter:

- Vi kender til EU-lovgivningen. Vi er bundet til den og vi flyver i mange europæiske lande, siger han.

Bør nærlæse jurabøger

Men Transavia burde måske lige nærstudere jurabøgerne en gang ekstra, mener både Danmarks Rejsebureauforening og Statens Luftfartsvæsen.

Loven er nemlig helt klar: Kunden skal have frit valg begge muligheder, siger Kommunikationschef hos Statens Luftfartsvæsen, Thorbjørn Ancker.

- Der er ingen tvivl. Det der står i EU's forordning er, at luftfartsselskabet skal tilbyde en refusion af billetprisen eller en omlægning af billetten til et andet selskab. Passageren skal tilbydes valget, siger Thorbjørn og fortsætter:

- Og det er selskabet, der både skal foretage og betale for den omlægning af billetten, siger han til DR Nyheder.

Hos Danmarks Rejsebureauforening får Transavias udmeldinger stor kritik:

- De læser reglerne som fanden læser biblen. Enten er det uvidenhed eller også er det fordrejning, siger direktør Lars Thykier.

Han peger på at omlægning af billetterne til andre selskaber ofte vil være den dyreste løsning, fordi afrejse-tidspunktet er kommet tættere på, og mange af de andre selskaber oveni købet kan tænkes at hæve prisen, fordi der er færre afgange.

Klar med liste over aflyste fly

Transavias direktør Michiel Meijer oplyser, at selskabet indenfor kort tid vil offentliggøre en liste med de flyafgange, som er i særlig stor fare for at blive aflyst, så passagerer kan forberede sig og se sig om efter andre muligheder.

DR Nyheder: Men hvis en passager - hvis flyafgang er på denne liste - så køber en anden billet hos et andet flyselskab, vil I så refundere den billet, hvis jeres flyafgang ikke bliver aflyst alligevel?

- Hvis vores flyafgang bliver aflyst, så får de pengene tilbage. Og hvis det ikke bliver aflyst, så flyver de med os, så får de ikke nogen penge tilbage

DR Nyheder: Men hvordan er denne liste så til gavn for passagerne, hvis de ikke kan forberede sig ved at købe en anden billet?

- Det giver inside-information om det flyprogram, vi forventer at have i Danmark. Så det er avanceret information, det er det, siger direktøren.

Michiel Meijer mener i øvrigt, at passagerne skal holde sig til den information, de får fra Transavia, når de undersøger deres rettigheder:

- Jeg vil gerne tilskynde passagerne til, at de ikke prøver at finde ud af, hvilke rettigheder de har ved at samle brudstykker sammen i medierne. De kan kontakte vores callcenter via transavia.com, så kan vi give dem direkte information, i stedet for at de forsøger at tolke forskellige nyheder. For de kan godt være forvirrende, siger han til DR Nyheder.

BRANCHENYT
Læs også