*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om os Persondatapolitik
0

Dine rettigheder ved flykonkurs

Hvad kan man gøre, hvis man frygter, at ens flyselskab vil gå konkurs.

LIVE

Flere danskere har prøvet at blive ramt i forbindelse med, at et flyselskab er gået konkurs.

Alene i år har både Spanair og Cimber Sterling måtte lade livet.

Men hvordan er man som forbruger stillet, hvis ens flyselskab pludselig må dreje nøglen om:

Dækket for en tyver

Har man som rejsende været på den forsigtige side og købt en konkursdækning, skal man henvende sig til rejsearrangøren eller Rejsegarantifonden, hvis uheldet er ude.

Det gælder både, hvis flyselskabet går konkurs, inden man er kommet af sted, og hvis det sker, mens man er ude at rejse.

Konkursforsikringen dækker typisk billetten, hvis flyselskabet går konkurs, inden man skal af sted og udgifter til hjemtransport, hvis man allerede er fløjet ud.

Konkursdækningen koster 20 kr. 34 selskaber tilbyder dækningen herunder SAS og flere andre store selskaber som British Airways, Finnair, Air France, Icelandair og Lufthansa. Se hele listen her.

Uden konkursdækning

I dette tilfælde er pengene som udgangspunkt tabt.

Er man allerede nået frem, så er billetten hjem ubrugelig, og man må selv finde en måde at komme tilbage samt betale for det.

Vær dog opmærksom på, at nogle flyselskaber tilbyder billig hjemtransport til passagerer, der er strandet.

Det er muligt at rette erstatningskrav til konkursboet i forbindelse med udgifter forbundet med en konkurs. Det er dog sjældent, at der kommer noget ud af det.

Kreditkort

Der er dog en ekstra livline.

Har man har købt billetten på flyselskabets hjemmeside og betalt med Visa, MasterCard, Eurocard eller lignende, kan man få sin bank til at søge erstatning.

Er betalingen foregået med Visa/Dankort er det kun en mulighed, hvis det så at sige er Visa-delen af kortet, der er blevet brugt. Altså hvis billetten er købt på en udenlandsk hjemmeside.

Er Dankortet blevet brugt, kan man prøve at gøre sit krav gældende i konkursboet.

En utryg fremtid

Har man købt flybilletter hos et selskab, som man frygter vil gå konkurs i den nærmeste fremtid, har man forskellige muligheder alt efter hvilken type billetter, man ligger inde med.

Der kan ses mere om mulighederne for at afbestille en rejse på det enkelte flyselskabs hjemmeside, men generelt gælder, at jo dyrere flybilletten har været, jo større er sandsynlighed for, at den kan afbestilles.

Pakkerejse

Hvis man har bestilt en pakkerejse, og det valgte flyselskab går konkurs, kan man, modsat hvis flyrejsen er bestilt separat, få hjælp af Rejsegarantifonden.

Usikkerhed er ingen undskyldning

Riccardo Krogh, der er konsulent i Forsikringsoplysningen, oplyser til epn.dk, at man som udgangspunkt ikke kan få refunderet købte billetter, med argumentet om, at der er usikkerhed om luftfartsselskabets fortsatte drift.

Dog har man som kunde mulighed for at rette henvendelse til selskabet og forhøre sig om mulighederne.

"Svaret vil dog typisk være et tilbud om ombooking, og så er man jo lige vidt," fastslår Riccardo Krogh.

Læs også