*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om os Persondatapolitik
0

Eksperter frygter massiv butiksdød

En tredjedel af butiksarealet forsvinder, hvis e-handlen fortsætter med at vokse.

LIVE

Inden for de næste 12-13 år vil 3,7 mio. ud af cirka 11 mio. kvadratmeter butiksareal ligge øde.

Sådan lyder den fysiske detailhandels skrækscenarie, hvis e-handelen fortsætter sin nuværende fremgang.

Scenariet er et ud af tre mulige opstillet i en ny analyse fra Institut for Center-Planlægning.

Udvalgsbutikkerne taber

Hårdest ramt af e-handlen bliver ifølge analysen specialbutikkerne. Det er butikker, som har et udvalg af varer inden for en bestemt kategori, f.eks. beklædning, bøger, køkkenudstyr m.v.

Analysen spår nemlig, at de vil stå for 2,6 mio. af de 3,7 mio. kvadratmeter, der kan forsvinde, mens dagligvarebutikkerne vil stå for de sidste 1,1 mio.

"For mange har desværre ikke indset, at e-handlen har medført en meget stor omvæltning, som er i gang og kommer til at accelerere yderligere. Hvis ikke man har fået øjnene op for, at de her er alvor, har man et stort problem," siger Per Nyborg, administrerende direktør hos Institut for Center Planlægning.

Standardiseret til net-succes

Enig i analysen er Bruno Christensen, ekspert i dansk detailhandel, som også selv har spået, at næsten en tredjedel af alle specialbutikker kan risikere at lukke frem mod 2020.

Ifølge ham vil nethandlen især inden for kategorier som bøger og elektronik spille en meget stor rolle, mens andre brancher ikke er nært så truede.

"Med et standardiseret produkt har du ikke samme behov for at se og føle det. Med andre produkter er det mere spændende at gå ud i butikkerne og søge inspiration," forklarer Bruno Christensen.

Han pointerer, at udviklingen er i gang i flere danske provinsbyer, hvor mange butikslokaler allerede står tomme.

Samlede city- og centerforeninger

Både Bruno Christensen og Per Nyborg mener, at den enkelte butik og handelsstands-, city- eller centerforening kan kæmpe sig ud af modgangen.

For bymidterne handler det især om at stå sammen, så butikkerne i fællesskab kan tiltrække kunderne.

"Mange kører deres egen markedsføring i kæderne og deltager ikke i den fælles markedsføring, som der er i nogle byer. Jeg tror, at det gælder om at samle kræfterne. Butikkerne kan understøtte hinanden ved at lave fælles markedsføring," siger Per Nyborg.

 

Læs også