*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om os Persondatapolitik
0

Schweizere køber MetroXpress

To af de mest læste danske dagblade er blevet købt af et schweizisk selskab.

LIVE

Schweiziske gratisavis 20 Minuten AG overtager MetroXpress Danmark A/S med to af Danmarks mest læste dagblade - metroXpress og 24timer.

MetroXpress er Danmarks mest læste dagblad, og tilsammen har de to aviser et læsertal på cirka 730.000. Det samlede oplag på de to titler er på cirka 350.000 eksemplarer.

20 Minuten AG, der er et selskab i den schweiziske mediegruppe Tamedia AG, overtager 1. januar 2013 alle aktierne i MetroXpress Danmark. Metro International SA ejer på nuværende tidspunkt 51 procent af aktierne i MetroExpress Danmark,  mens henholdsvis A-Pressen og JP/Politikens Hus hver ejer 24,5 procent.

JP/Politikens Hus

"Vi har været glade for vores ejerandel, men gratis dagblade er ikke længere et strategisk satsningsområde for JP/Politikens Hus. Med buddet fra Tamedia var der en god anledning til at sælge vores andel," siger koncerndirektør i JP/Politikens Hus, Stig Ørskov.

JP/Politikens Hus har været medejer af MetroXpress Denmark siden 2008, hvor gratisavisen 24timer blev en del af selskabet.

Efter salget vil JP/Politikens Hus ikke længere være at finde på markedet for gratis dagblade.

Tocifret millionbeløb

Købsprisen for MetroXpress A/S er ifølge en pressemeddelelse fra MetroXpress "et lavt tocifret millionbeløb i euro" - dvs. mindst 75 mio. kr.

I 2011 havde MetroXpress A/S, der beskæftiger cirka 80 medarbejdere, en omsætning på 25,5 mio. euro (c. 191 mio. kr.). 

Købet i Danmark er Tamedias andet udenlandske engagement. I 2007 stod Tamedia bag en lancering af det gratis dagblad L'Essentiel sammen med det luxembourgske mediehus Editpress.

Læs også