*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om os Persondatapolitik
0

Staten kan spare 300 mio. på sin it-drift

Staten betaler flere hundrede millioner kroner for meget for sin it-drift.

LIVE

Der bliver betalt mellem 200 millioner og 300 millioner kroner for meget for statens it-drift.

Det konkluderer en ny analyse af statens outsourcede it-drift,  som Digitaliseringsstyrelsen står bag og som er gennemført med bistand fra McKinsey og Co., der har refereret til en tværministeriel styregruppe bestående af syv ministerier.

"Analysens anbefalinger estimeres samlet set til på sigt at kunne medføre besparelser på 200 millioner til 300 millioner kroner årligt," hedder det i analysen.

Staten bruger årligt omkring syv milliarder kroner på it, mens den outsourcede it-drift udgør 1,5 milliarder kroner.

Besparelsespotentialet - eller overbetalingen om man vil - er altså på mellem 13 procent og 20 procent af de samlede udgifter.

Vi skal blive bedre

Derfor skal staten skal være bedre til at styre it-driftskontrakterne og leverandørerne. 

"Staten skal som helhed være bedre til at styre it-driftskontrakterne, og der skal skabes en øget gennemsigtighed i, hvad der købes og leveres fra eksterne leverandører," skriver analysen videre.

Anbefalingerne går blandt andet på, at staten skal optimere kontrakter og rationalisere serviceniveauer, professionalisere leverandørstyring og konsolidering af kontrakter med ensartede services på tværs af ministerier og optimere softwarelicensomkostninger.

Sådan gør vi

I 2013 vil der således blive igangsat en række initiativer, der skal forbedre statens outsourcede it-drift.

En tværministeriel styregruppe, der følger arbejdet tæt, vil derfor blive nedsat inden for kort tid.  

Metoden bag undersøgelsen er henholdsvis en kortlægning af it-driftsydelser, benchmarking og udvikling af løsningsmodeller.

Kortlægningen har bestået af 38 kontrakter svarende til en samlet årlig kontraktsum på 569 millioner kroner.

Læs også:

Staten: Prisen for it-drift kan sagtens presses ned

Denne artikel er leveret af
Læs også