*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om os Persondatapolitik
0

Danske havne brugte også DSB-finte

Ikke kun DSB har brugt Waterfronts lobbymetoder. Det gælder også flere offentligt ejede havne.

LIVE

DSB er ikke ene om at benytte sig af lobbyvirksomheden Waterfronts kritiserede metoder. Også de kommunalt ejede havne i Odense og Grenaa har brugt virksomheden til at profilere og fremme deres sag over for politikerne.

Det er sket gennem klimanetværket Copenhagen Climate Network og magasinet Climate, som Waterfront står bag. I magasinet har havnene købt profilering og optrådt side om side med politikere.

Hos Odense Havn bekræfter direktør Carsten Aa, at man ifølge kontrakten har betalt 55.000 kr. for at få redaktionel omtale.

»Set fra vores vinkel var det jo et spørgsmål om, at vi fik sendt en profilering ud til mulige beslutningstagere,« forklarer han og oplyser, at man ikke længere er kunde, fordi han nu mener, at metoderne og sammenblandingen af interesser er uheldig.

Kenny Jensby, bestyrelsesformand for Grenaa Havn, siger om samarbejdet med Waterfront:

»Vi har knyttet dem til os for at få strategisk rådgivning, pr, markedsføring og selvfølgelig også som lobbyist med hensyn til, hvordan man får kontakt til politiske beslutningstagere.«

Ført bag lyset

Dan Jørgensen (S), EU-parlamentsmedlem og tidligere formand for klimanetværkets advisory board, siger:

»Ligesom Waterfront aldrig fortalte om sit samarbejde med DSB, fortalte man heller ikke om aftalerne med de danske havne. Jeg vidste intet, og jeg føler mig ført bag lyset.«

Waterfronts direktør, Lars Poulsen, oplyser, at målet med netværket har været at få politikere og forskellige aktører på området til at mødes om relevante emner.

»Og det er korrekt, at vi i den forbindelse har modtaget honorar for udarbejdelse af redaktionelt materiale til magasinet Climate.«

Læs også