*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om os Persondatapolitik
0

Vilhelmsen: Alle har ret til en bankkonto

Ministeren vil med en hotline og en hjemmeside sikre rimelige bankvilkår.

LIVE

Den seneste tids heftige debat om rimeligheden i Danske Banks nye gebyrer til bankens økonomisk svagest stillede kunder har ikke ændret på regeringens beslutning om, at der ikke vil blive lovgivet på området.

Det står klart efter et hastemøde mellem erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) og Finansrådet onsdag aften.

En fælles forståelse

Ikke desto mindre er parterne blevet enige om, at alle danskere skal sikres adgang til at have en bank, de er tilfredse med, lyder det fra ministeren efter krisesnakken med bankernes organisation.

- Vi har en fælles forståelse af, at sektoren står ved sit samfundsansvar, og det betyder, at vi sikrer helt almindelige danskeres mulighed for at have en indlånskonto på rimelige vilkår, siger hun.

Rimelige vilkår

Annette Vilhelmsen tilføjer, at "Finansrådet er med på, at vi følger de her regler for god skik":

- De er indforståede med, at sektoren skal leve op til, at forbrugerne har adgang til en indlånskonto på fair og rimelige vilkår. Og at man som forbruger kan skifte bank, hvis man oplever, at det er bedst for en, eller at der er urimelige gebyrer.

Hvad betyder rimelige vilkår?

- Der kommer et EU-direktiv her i foråret, som er med til at definere, hvad rimelige vilkår er. Det har noget at gøre med, hvad man som pengeinstitut må tage penge for. Og så har jeg en arbejdsgruppe, som ser på det med ret og rimeligt, siger ministeren.

Både Finansrådet og Forbrugerrådet deltager i arbejdet. Det er hensigten, at resultatet af arbejdsgruppens arbejde er færdigt inden sommerferien, oplyser ministeren.

Mener du, at det er rimeligt, at Danske Bank tager et gebyr på 300 kroner for at oprette en simpel konto?

- Jeg vil ikke forholde mig til de gebyrer, som enkelte pengeinstitutter opkræver, men jeg vil gøre opmærksom på, at man som forbruger har ret og mulighed for at skifte bank.

Der skal laves en hotline

Annette Vilhelmsen forklarer, at der vil blive oprettet en hjemmeside, hvor man kan gå ind og sammenligne priser på de forskellige banker.

- Og så skal der laves en hotline, hvor kunder, der oplever at have besvær med at få en indlånskonto, kan henvende sig og få hjælp, siger hun.

Læs også