*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
0

Det parallelle supermarked

Normal-butikkerne skyder op rundt om i Danmark, men trods navnet er det ikke helt normale butikker. Varerne er 30-40 pct. billigere end andre steder, fordi de parallelimporteres.

Erhverv
Normal parallelimporterer og kan derfor sælge deres varer 30-40 pct. billigere end andre butikker. Foto: Lise Balsby

Det er mandag eftermiddag, og butikken Normal i Aarhus’ Østergade er fuld af mennesker med shampoo, Nutella, kosmetik og vaskemiddel i deres kurve. Butikken åbnede i slutningen af maj, og at dømme ud fra køen ved kassen går det storartet.

Butikken i Aarhus er ikke den eneste af sin slags. Normal er nemlig en kæde – og en kæde, der vokser hurtigt. På nuværende tidspunkt findes der fem butikker i Jylland, en på Fyn, og snart åbner der også en i København.

Når du går en tur igennem de snoede gange i Normal, er det ikke svært at forstå, hvorfor køen ved kassen er lang, og hvorfor butikker synes at skyde op på rekordtid i det danske land. Varernes priser er nemlig ikke spor normale, men helt unormalt billige.

Ingen hokus pokus

Grunden til, at Normal kan sælge deres varer 30-40 pct. billigere end andre butikker, er, at de parallelimporterer. Men hvad vil det egentlig sige at parallelimportere?

Parallelimport
Parallelimport er import af varer uden om det autoriserede forhandlernet, hvor en producent autoriserer forhandlere i de forskellige lande til at forhandle sine varer og påse, om der for eksempel foretages den nødvendige reklame. Princippet i parallelimport er at opkøbe varer i et billigt EU-land for derefter at sælge dem i et dyrt EU land uden at have haft udgifterne til blandt andet reklame. Varerne kan købes billigere i nogle lande end andre, da prisen sættes efter et lands købekraft. På grund af det frie marked er det lovligt at parallelimportere i EU.
Torben Mouritsen, direktør og medstifter af Normal, fortæller, at der egentlig ikke er så meget hokus pokus i det. Kort sagt handler det om at opkøbe varer i et billigt land, for derefter at sende dem på markedet i et dyrt land:

»Der er mange europæiske lande, som har en lavere købekraft end Danmark, og da vareproducenterne sætter deres priser ud fra et lands købekraftindeks, er varerne billigere i mange andre lande end Danmark. Fordi varen har fri bevægelighed, når du er med i EU, kan du købe varen frit på tværs af landegrænser. Vi kan derfor transportere varer hjem og sælge dem 30-40 pct. billigere i vores butikker, end det de koster i den traditionelle dagligvarehandel.«

En kortere forsyningskæde

Ved parallelimportering blive varen importeret ad andre veje end de traditionelle veje. Forsyningskæden er altså anderledes, og i Normals tilfælde kortere.

Torben Mouritsen forklarer, at de i Normal opkøber deres varer af nogle leverandører rundt omkring i Europa. Varerne fragter de hjem til deres lager i Danmark, og herfra videre ud i butikkerne. I modsætning hertil bliver varerne traditionelt kørt fra en udenlandsk producent til et dansk lager.

Varerne fra det danske lager fragtes videre til en dansk supermarkedscentral, for til sidst at blive kørt ud i butikkerne. Ved at de opkøber varerne ad andre kanaler og får varerne sendt direkte til lageret, skærer Normal i omkostningerne til forsyningskæden.

De mystiske leverandører

De leverandører, Normal opkøber deres varer fra, findes rundt omkring i Europa, og er en af hemmelighederne bag Normals lave priser. Men de er åbenbart ikke så nemme at finde:

»Vi finder leverandørerne i kraft af, at vi alle har baggrund i dagligvarehandel gennem mange år, og har kendskab til hele netværket, for du kan ikke bare sådan lige finde dem. De er derude, men du skal lede efter dem,« siger Torben Mouritsen og nægter at røbe mere om de mystiske leverandører.

Ingen markedsføring

Noget af det, som Normal sparer rigtig mange penge på, er markedsføring – de har nemlig ingen, og det er med til holde priserne i bund. Torben Mouritsen fortæller, at når mærkevareproducenterne på traditionel vis sælger varer til supermarkedskæderne, så er det ofte til en højere pris, end den Normal køber dem til hos sine leverandører. Men til gengæld giver producenterne tilskud til markedsføring, så supermarkederne kan lave tv-reklamer og tilbudsaviser hver uge:

»Det gør selvfølgelig, at varerne, efter de forskellige tilskud, i sidste ende måske koster det samme for supermarkederne og for os, men de er forpligtede til at bruge alle pengene på markedsføring, og de omkostninger har vi jo ikke: Vi har ikke tv-markedsføring eller salgsaviser, vi ligger os bare der, hvor kunderne er,« forklarer Normals direktør.

Strategien for Normal er at droppe den dyre markedsføring og i stedet fokusere på at finde de optimale beliggenheder til butikkerne.

Location, location, location

Normal er ikke er den første butik i Danmark, der forsøger sig med en forretningsmodel tilsvarende Normals. Tilbage i 2004 åbnede den tyske kæde Schlecker butikker i Danmark, men butikkerne gav ikke overskud og måtte lukke igen i 2008. Torben Mouritsen vurderer, at fiaskoen skyldes dårlig beliggenhed:

»De lavede den fejl, at de lagde sig ude i alle sidegaderne, altså hvor huslejen var billig, men der var ingen kunder.«

Derfor placeres Normal butikkerne på gågader og i større trafikerede kvarterer. I Aarhus ligger butikken kun et stenkast fra gågaden.

En Tigerbutik med dagligvarer

I Normal har de forsøgt at lave det, som Torben Mouritsen kalder et underholdningsunivers. Ligesom i en Tiger-butik går du via en lang snoet gang forbi alle varerne, og der er altid noget nyt og spændende at finde, da varesortimentet, også lige som i en Tiger-butik, hele tiden skifter.

Om Normal
  • Normal sælger varer, der er 30-40 pct. billigere end i andre butikker, ved at parallelimportere.
  • Normal har fået sit navn, da der i butikken sælges normale basisvarer, som alle har brug for i en almindelig husholdning.
  • Den første Normal-butik åbnede i april 2013 i Silkeborg. I dag er der Normal-butikker i Silkeborg, Aalborg, Randers, Vejle, Aarhus og Odense. Der åbner i løbet af efteråret en ny butik på Vesterbro i København.
  • Målet er at åbne en ny butik hver måned i en længere periode frem.
  • Butikken i Aarhus ligger på hjørnet af Østergade og Frederiksgade.
  • Se butikkernes åbningstider på Normals hjemmeside: www.normal.dk
»Vi betragter lidt Normal som en niche, for vi er jo ikke et supermarked. Du kan ikke regne med, at vi har de samme varer uge efter uge. Der er nogle basisvarer og mærker, vi altid forsøger at have; vi har f.eks. altid Colgate tandpasta, og vi har også altid Ajax rengøringsmiddel, men det kan godt være, den er gul den ene uge og blå den anden uge. Det afhænger af, hvad der er tilgængeligt på markedet, og hvad vores leverandører har til rådighed,« siger Torben Mouritsen og tilføjer, at de også har varer i butikken, som ikke findes andre steder på det danske marked.

Varerne i Normal er alle sammen nogle, som indgår i et fast dagligt forbrug. Der sælges ikke ferske varer, men alt fra vitaminpiller og slik til dyrefoder og rengøringsmiddel. Langt den største del af butikkens varesortiment består dog af shampoo, creme og kosmetik – varer, som du for eksempel kan finde i Matas.

Om Normals forretningsmodel kommer til at have en negativ effekt på dagligvarebutikker og butikker som Matas, kan der kun gisnes om, men ligesom Torben Mouritsen kan vi som forbrugere spekulere over: »Hvorfor vi skulle give mere for et fuldstændigt tilsvarende produkt, når der er så meget andet, vi kan bruge vores penge på?«

Læser du med på mobilen, så se flere billeder her.

Læs også
Annonce