*

Finans Jyllands-Posten Watch Medier Om Finans Persondatapolitik
Annonce
0

Falske netbutikker bruger nye tricks

De udenlandske netsvindlere tager nye metoder i brug for at snyde danskerne.

Erhverv
Antallet af fupbutikker på nettet vokser voldsomt, så forbrugerne skal tænke sig om, lyder rådet. Foto: Tobiais Nørgaard Pedersen /Polfoto

Hver dag er der danskere, som ryger i kløerne på skrupelløse netsvindlere.

De køber varer på en netbutik, der viser sig at være fup, hvorefter de får lænset deres bankkonto eller misbrugt personfølsomme oplysninger.

Men den voksende svindel på nettet hænger ikke kun sammen med, at danskerne handler mere og mere online. Det har lige så meget at gøre med, at svindlerne er blevet dygtigere, siger Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH).

”Det skræmmende er, at vi nu ser svindlere, som kopierer tekst, layout og referencer fra lovlydige netbutikker, så det nærmest er umuligt for forbrugeren at se, at der er tale om et fupnummer,” siger kommunikationschef i FDIH, Henrik Theil, til epn.dk.

I et konkret tilfælde har en dansk netbutik, som bl.a. sælger løbeudstyr, været udsat for, at udenlandske svindlere snuppede butikkens hjemmesidetekst- og layout for at lave en fupside.

Ifølge Henrik Theil er sådanne sider ofte lavet af personer med et dybere kendskab til sproget og kulturen i de pågældende lande, og selvom hovedparten af svindlen foretages af bagmænd i Asien og Østeuropa, er der også flere eksempler på fupbutikker med tråde til Vesten.

Svindlen på nettet forekommer efterhånden i et utal af variationer. Bl.a. har man hos Webdanmark.com, der laver webshops, oplevet, at kinesiske svindlere hacker sig ind på virksomheders hjemmesider for at opnå flere topplaceringer i søgemaskiner som Google og dermed lettere kunne lokke forbrugerne ind i butikkerne, når de søger på populære mærkevarer.

Nogle fupbutikker er sat op på en måde, hvor kunder får stjålet personfølsomme oplysninger, der efterfølgende misbruges i en anden sammenhæng, mens andre fupbutikker bruger de kortoplysninger, som kunden indtaster, til at trække store beløb.

”Og så findes der en variation, hvor fupbutikken reklamerer med billige – men realistiske – priser, der er sværere at gennemskue som fup. Når kunden får leveret varen, er det ofte en dårlig kopi eller en helt anden vare end den, vedkommende havde bestilt,” siger Henrik Theil.

Han gør sig ingen forhåbninger om, at man kan stoppe al svindlen med netbutikker.

”Jo mere, vi handler på nettet, desto flere tilfælde med svindel vil vi se. Men det er ikke ensbetydende med, at svindlen eksploderer, fordi der gøres mere for at forhindre det, og forbrugerne bliver klogere på nettet. De primitive fupbutikker har ingen lang levetid. Problemet er, når det bliver mere professionelt udført,” siger han.

Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), bedre kendt som Bagmandspolitiet, har netop lukket den første udenlandske fupbutik herhjemme. Der var tale om hjemmesiden www.raybansolbrillerudsalg.dk, som solgte falske Ray Ban-solbriller under påskud af, at de var ægte.

E-mærket, der er den danske mærkningsordning for sikker handel på nettet, forventer, at flere fupbutikker bliver lukket i den kommende tid. I alt skønnes det, at 1.141 fupbutikker jagter danske nethandlendes penge og personlige oplysninger.

Læs også