Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Snart elsker bilen også dig

Om en lille håndfuld år er vores yndlings-transportredskab så kløgtigt, at det virker som om, det kan læse vores tanker. Bilindustrien vil nå sit mål med kunstig intelligens.

Vi elsker vores biler. For alt det de er, alt det de kan, og alt det de repræsenterer.

Det er en af grundene til, at mærkelige kloninger med mærkelige koncepter og kollektiv transport aldrig for alvor er slået igennem på popularitets-barometrene. Måske med storbyernes metroer og Teslas lidt fede el-biler som undtagelserne.

Men den firehjulede derude i carporten er under beskydning som et acceptabelt transportmiddel i en samtid, hvor alt skal være grønt, og børnene i børnehaven får besked på at skylle munden, hvis de bruger fyord som benzin eller diesel.

Det er den internationale bilindustris største frygt, at denne holdning skal rodfæste sig, så familiebilen, far-trofæet eller datterens smarte kontor-blænder ikke længere får klokkerne til at ringe. Den dag, da bilen bliver et nødvendigt onde lige så trivielt som at tage bussen en klam november morgen, er den dag, branchen frygter mest.

Under det netop overståede Tokyo motorshow, et af verdens største og i årtier en paradeplads for alt nyt inden for branchen, kunne vicepræsident i Toyota, Didier Leroy, konstatere at autoindustrien forandrer sig »hurtigere end nogensinde«.

Det siger ikke så lidt. Er man vokset op i en tidsalder, hvor man rent faktisk kunne åbne kølerhjælmen og fikse en bankelyd eller en dryppende pakning, kan det forekomme surrealistisk at forestille sig endnu større ændringer slå igennem. En bil er i dag nærmest en firehjulet computer med indbygget sofa.

Men Leroy og Toyota ser de hastige forandringer som en chance for at transformere butikken ind i ny epoke. Og det handler ikke mindst netop om vores personlige forhold til bilen.

En af Toyotas ideer (og Hondas og dermed, kan man roligt gå ud fra, alle andres) er, at vi igen skal blive forelsket i bilen ved, at bilen forelsker sig i os … eller i hvert får det til at virke sådan.

En slags tosidet kærlighedsforhold, hvor begge parter støtter op om og passer på hinanden.

Eller som Leroy formulerer konceptet for en ny bil i Singapore-avisen The Business Times: »Bilen kan fange dit humør og holde dig engageret som led i at reducere risikoen for ulykker. Den forstår, hvad du kan lide, hvad du ønsker at gøre og etablerer et forhold til dig«.

De nære relationer mellem mand m/k og maskine er naturligvis baseret på kunstig intelligens som så meget andet i en tid, da man ellers godt kunne ønske, at helt almindelig intelligens var lidt mere udbredt.

Der er indbygget en kunstig intelligensfidus med navnet Yui, der kan føle ens humør præcis efter samme principper, som når man kommer lidt halvsent hjem ud på morgenen efter en enkelt tår for meget og møder den eneste ene i entreen: Ved at aflæse ansigtsudtrykket og tolke tonen i stemmen. Den kan identificere fem følelser:

  • Neutral
  • glad
  • nervøs
  • irriteret
  • træt

Den skøjter rundt på de sociale medier og registrerer ens præferencer. Så hvis den fornemmer, at der er dårlig stemning i kabinen, fordi AGF har tabt igen, eller chefen som sædvanlig intet forstår, så sætter den lige lidt yndlings rock’n’roll på anlægget og foreslår at runde døgnkiosken med din favoritpizza i stedet for at tage hjem til de kolde andendags-frikadeller i køleskabet.

Fagre nye verden med bilen som trofast livsledsager venter lige om hjørnet.

Jan Lund, konsulent, forfatter og kommentator med base i Singapore

Der nævnes ikke noget om børnepasning, svigermors fødselsdag eller gode råd til, hvordan man får bugt med mediernes røde lejesvende. Men det kommer nok også. I hvert fald er grundsubstansen Toyotas opskrift på, hvordan japanerne og alle vi andre igen finder vores indre ”aisha” – det japanske udtryk for ”de elskede biler”.

I virkeligheden er konkurrencen ikke andre biler eller anden transport. Det er internettet, virtual reality og andre moderne gadgets, der stjæler vores følelsesliv og fjerner vores kærligt betonede opmærksomhed fra drømmebilen.

Som projekt-chefen siger til The Business Times:

»I en verden, hvor vi kan nyde alle mulige former for kunstigt stimulerede oplevelser, må biler også udvikle sig«.

Projektet er foreløbig på et eksperimentelt stadium. Men der er rigtig gode erfaringer med fabrikkens testkørere. Verdens største bilproducent forventer at lancere konceptet offentligt i 2020 og gøre det tilgængeligt for alle kunder i begyndelsen af 2020’erne.

Fagre nye verden med bilen som trofast livsledsager venter lige om hjørnet.

BRANCHENYT
Læs også