*

Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Den analoge verden slår igen

Mennesker har brug for at mærke, dufte og føle varer. Derfor bliver de fleste produkter aldrig 100 pct. digitale.

2016 blev et godt år for fyldepenne. Det vil måske nok komme bag på mange, at det stadigvæk er muligt at finde disse skriveredskaber fra en fjern fortid i moderne butikker. En hel generation kender formentlig ikke engang dette blækfyldte instrument, som for et halvt århundrede siden var standard i skolefag som skønskrift og blækregning og et naturligt element i brystlommen hos direktører og kontorfolk af variable grader.

Det var alt sammen, før kuglepennen fik sit store gennembrud. Siden har fyldepennen tilhørt en lille gruppe af aficionados og har vel kun pådraget sig større menneskegruppers bevågenhed ved tv-transmitterede underskrift-ceremonier med præsidenter og statsministre.

Men fyldepennen har stille og roligt overlevet som en prestigevare med en signalværdi af luksus og individuel klasse, og nu er også yngre generationer begyndt at kaste sig over dette klassiske hånddrevne værktøj.

I et år, da det globale salg af luksusprodukter stagnerede, satte salget af fyldepenne ny rekord. Ifølge Euromonitor steg det med 2,1 pct. til over 7 mia. kr., og med undtagelse af kriseåret 2009 har salget været konstant stigende år for år i de seneste 10 år.

Vi begyndte igen at blive forelskede i de analoge produkter og ideer, som teknologiguruerne insisterede på, at vi ikke længere behøvede.

David Sax, forfatter

Ekspansionen har været størst i Sydamerika, men Asien tegner sig stadig for cirka halvdelen af det globale salg – en omstændighed en ekspert tilskriver, at håndskrift i mange asiatiske samfund ikke kun er en form for kommunikation, men også en kunstart.

Men fyldepennens fremmarch er mere end det. Det er en strømning, en modsat rettet trend, der løber i folkedybet som modvægt til digitaliseringen.

I sin nye bog, ”The revenge of analog – real things and why they matter”, beskriver forfatteren David Sax den analoge verdens comeback.

Han har samlet, udforsket og beskrevet den trend, som alle sporadisk har kunnet opleve inden for egne afgrænsede interessefelter, men som han ser som et overordnet globalt fænomen. Det er godt nok med al elektronikken, det digitale univers og internettet, men vi har som mennesker et fundamentalt behov for mere end bare at udleve vores drømme i cyberspace.

Et typisk eksempel er LP-pladens comeback – ikke kun som et fænomen hos aldrende nostalgikere, men som noget af det smarteste, unge mennesker kan komme i nærheden af. Fra bunden af kurven er LP-pladerne inde i et robust opsving – langt fra tidligere tiders dominans, men som et alternativ til internettets lette kalorier.

Andre områder er bøger, fotografiapparater med film, papir og i det hele taget funktionelle ting og apparater, der som fyldepennen ikke kun er tilfredsstillende i en elektronisk digitaliseret cyberspace-baseret udgave.

Vi går stadig på shopping, fordi oplevelsen trods alt er sjovere end at klikke løs med musen og vente flere dage på et par nye sko. Det vil vi også – men ikke kun det.

Vi går stadig på shopping, fordi oplevelsen trods alt er sjovere end at klikke løs med musen og vente flere dage på et par nye sko.

Jan Lund, konsulent, forfatter og kommentator med base i Singapore

Bogens og bogladernes skæbne er et andet typisk eksempel. Der blev udstukket mange dommedagsprofetier, da e-bøger og platforme til at læse dem oversvømmede markedet. Det så da også sort ud for 10-15 år siden. Nu stagnerer salget af platforme, og selv om Amazon stadig er en gigantisk spiller på internettet, er den trykte bog og de små boglader kommet stærkt tilbage.

Sax nævner som eksponent for den trend antallet af nye boglader i USA. Fra et lavpunkt på 1.650 medlemmer af American Booksellers Association (ASA) i 2009 (mod 4.000 i 1990’erne) til 2.227 i 2014.

ASA dækker kun en del af markedet, og Sax vurderer, at det totale antal amerikanske boglader nu ligger omkring 13.000 mod 10.000 i begyndelsen af 2000-tallet.

En af pointerne er, at vi har brug for at aktivere alle vores sanser.

Det analoge univers kræver brug af vores fysiske sanser og aktiverer vores følelser. Det har vi brug for som supplement til de digitale løsninger. At afspille en LP aktiverer hænder, øjne, ører og selv munden, når man blæser støvet af pladen efter omhyggeligt at have valgt den, kigget på omslaget – og sidenhen spillet hele den ene side uden afbrydelser.

»Det er ikke et enten eller. Jeg lever i begge verdener. Når jeg spadserer eller kører bil, lytter jeg til digital musik. Men når jeg er hjemme i dagligstuen, lytter jeg til vinyl,« forklarer Sax og summerer de nye tider op således:

»Der skete noget sjovt på vejen til det digitale utopia. Vi begyndte igen at blive forelskede i de analoge produkter og ideer, som teknologiguruerne insisterede på, at vi ikke længere behøvede.«

Læs også