*

Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Pension er vigtig. Og Hull mod Stoke endte 0-0

Danskerne har vat i ørerne, når pensionsbranchen tænder mikrofonen

Sig ordet ”pensionsopsparing” til en dansker, og du ser vedkommende kigge sig om i lokalet efter en sofa og et slumretæppe. Tom i blikket. Råd og information om emnet arkiveres tilsyneladende i den skuffe i hjernen, der også bruges til at huske 0-0 kampe i engelsk 2. divisionsfodbold. Som en pensionskassedirektør engang formulerede det: ”Pension er noget man begynder at interessere sig for, når man er 55, og så er det for sent”.

H-v-o-r forfærdeligt det står til, kom der en påmindelse om i denne uge.

I begyndelsen af dette årti kørte en række af landets største pensionsselskaber informationskampagner for at få deres kunder til at skifte pensionsordning. Operationen handlede om at få danskerne til at flytte deres opsparing fra en pensionsordning, hvor de er garanteret en bestemt årlig forrentning, til en ordning, hvor de ikke har nogen garanti, men får markedsafkastet. Kampagnen lykkedes. Derfor har langt de fleste, specielt yngre, danskere i dag fået en pensionsordning, hvis forrentning svinger med finansmarkederne og er tilsvarende vanskeligere at forudsige.

Ret indgribende, ikke? Så den pointe BURDE danskerne da kunne huske – parallelt med kampen mellem Hull og Stoke i 1977. Næda. Intet ringer. Mere end to ud af tre prioriterer sikkerhed og forudsigelighed først. Som var kernen i den gamle type pensionsordning. Ikke den nye.

Svarene faldt i en undersøgelse af danskernes meninger om pensionsopsparing, som mediet Finanswatch offentliggjorde i denne uge. 68,5 pct. af de adspurgte erklærede sig enige i udsagnet "Jeg vil med stor sikkerhed vide, hvor meget jeg får udbetalt hver måned, når jeg går på pension". Så må man spørge de 68,5 pct., om de har åbnet post fra deres pensionsselskab de sidste 6-8 år. Sagt firkantet har pensionsbranchen brugt de år på én, lang fortælling om fordelene ved at opgive noget sikkerhed og forudsigelighed til fordel for noget smidighed og et forhåbentlig højere afkast. Skallede 6 pct. gav det svar, der flugtede med pensionsbranchens budskab og rejsen væk fra pensionsordninger, der går med livrem og seler -  nemlig at de godt kunne leve med usikkerhed.

Er der andre budskaber, som pensionsbranchen har repeteret igen og igen de seneste år?

Jeps.

Metabudskabet over dem alle har været: ”Husk at spare op til din alderdom. Stol ikke på at kunne leve af folkepensionen alene”. Enig ? Men i samme undersøgelse erklærede 26,3 pct. af alle kvinder sig uenige i udsagnet: "Jeg forventer, at jeg som pensionist primært skal leve af min egen pensionsopsparing frem for folkepensionen”.

Brancheorganisationen Forsikring & Pension tolkede tallet som realisme fra kvindernes side. Lyder fornuftigt. Men man kan næppe kalde det for en tordnende sejr for branchens opsparingsbudskab, at hver fjerde kvinde fortsat satser på folkepensionen.

Så husk det nu: Spar op til pension. Og at Hull mod Stoke endte 0-0.

Anders Heide Mortensen er erhvervspolitisk kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

Læs også