*

Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

»Min a-kasse sagde, jeg skulle søge bredt. Det blev enormt irriterende at høre på. Så startede jeg min egen virksomhed«

Jeg opfordrer alle de mange dagpengemodtagere om at prøve det, som jeg gjorde. Kom ud af din comfort zone og sats lidt mere, end du normalt gør. Hvis du har en god idé, så lav en plan for din virksomhed og afprøv den.

Det er ikke nemt at komme ud af ens comfort zone. Mange kan ikke overskue konsekvenserne, så de lader bare være. Også selvom de drømmer om at være deres egen chef. Det føles nemmere at sende ansøgninger af sted hver uge end at sætte sig ind i tingene og starte en virksomhed op fra bunden. For ikke at tale om den lange periode man ikke får løn. Og hvad med alle de ekstra timer, man skal arbejde som selvstændig?

Udfordringerne er enorme. Derfor vælger de fleste den sikre vej – de sender ansøgninger i håbet om at komme til en jobsamtale. Så pyt med om man får en smule dårlig selvværd, når arbejdsgiveren meddeler, at stillingen er blevet besat til anden side. I det mindste kommer dagpengene ind på kontoen hver måned, og man ved, hvad man kan forvente.

Før jeg sprang ud som iværksætter, fik jeg selv lavt selvværd, når den dårlige nyhed dukkede op i min indbakke. Til tider kunne jeg tænke: »Er jeg ikke god nok?« eller »hvad gør jeg forkert?«. Heldigvis er jeg typen, der efterfølgende tænker: I ved ikke, hvad I går glip af. Men det er altid svært at få afslag og alle, der har skrevet ansøgninger, ved hvor frustrerende den dårlige nyhed kan være. Man har jo brugt en masse tid og energi på at skrive den bedste ansøgning.

Ifølge Danmarks Statistik steg ledigheden i december 2016. Det betyder, at der var 1.300 flere ledige end måneden før. Det svarer til en ledighed på 114.600 personer. Disse mennesker har med sikkerhed prøvet at sende ansøgninger til forskellige virksomheder. Jeg var selv en af dem engang.

Hvis du har en god idé, så lav en plan for din virksomhed og afprøv den. Hvis det ikke bliver til noget, kan du altid vende tilbage til din 'normale' situation. Uagtet, så garanterer jeg, at du har lært en masse på vejen – måske mere end du nogensinde har lært på dit studie

Arash Rahimi, partner i Jetclean og kandidat i globale studier 

Jeg startede med at sigte højt, da jeg begyndte at søge stillinger. Men da jeg ikke fik drømmejobbet, bevægede jeg mig stille og roligt ned til mere beskedne jobopslag. Min akasse plejede at sige, at jeg skulle søge bredt, og det er der måske noget om. Men for mig virkede denne udmelding enormt irriterende. Jeg besluttede derfor, at jeg ikke ville høre på dem mere.

Kort tid efter sprang jeg ud som iværksætter. Og jeg har virkelig været glad for mit valg. I dag bliver jeg motiveret, når min virksomhed vokser, og det giver mig enormt meget selvtillid. Det savnede jeg, da jeg skrev ansøgninger.

Jeg opfordrer derfor alle de mange dagpengemodtagere om at prøve det, som jeg gjorde. Kom ud af din comfort zone og sats lidt mere, end du normalt gør. Hvis du har en god idé, så lav en plan for din virksomhed og afprøv den. Hvis det ikke bliver til noget, kan du altid vende tilbage til din 'normale' situation. Uagtet, så garanterer jeg, at du har lært en masse på vejen – måske mere end du nogensinde har lært på dit studie eller du lærer hos en arbejdsgiver. Jeg ved, at jeg gjorde.

Læs også