Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Digitale løsninger lader virksomheder i stikken

Haves: Offentlige digitale løsninger. Ønskes: Større sammenhæng, brugervenlighed og hjælp. Sådan lyder nødråbet fra landets mindre virksomheder, skriver direktøren fra Ase, en akasse for selvstændige.

A-kassen ASE, hvor over halvdelen af medlemmerne er selvstændig, mener, at det er en overdrivelse, når Danmark bliver fremstillet som et iværksætterland i verdenstoppen. ASE efterlyser på fokus på iværksætterkulturen frem for de få vækstiværksættere.

Digital selvbetjening er det must for at drive virksomhed i Danmark. Men de digitale løsninger, som virksomheder skal bruge til at indberette til myndighederne, er langt fra brugervenlige nok. Hver femte selvstændige oplever de digitale offentlige selvbetjeningsløsninger som byrdefulde fremfor en hjælp i driften af virksomheden. Stabiliteten halter, og hjælpen er utilstrækkelig, når man som virksomhedsejer går i stå i indberetningerne, viser en undersøgelse blandt Ases knap 70.000 medlemsvirksomheder. 

Samtidig er de selvstændige erhvervsdrivende utilfredse med at skulle bruge tid på at indtaste de samme oplysninger i flere forskellige løsninger. De offentlige digitale løsninger er ganske enkelt ikke sammentænkte, påpeger hver anden.

Den manglende brugervenlighed kommer til udtryk på flere måder. Ud over den manglende support, kan de offentlige digitale løsninger være svære at overskue og teksterne vanskelige at læse og forstå. Således mener knap hver tredje selvstændige, at kommunikationen i de offentlige digitale løsninger er svær, mens to ud af fem er uenige eller meget uenige i, at det er nemt at overskue de offentlige løsninger.

At drive virksomhed i Danmark er umuligt uden at benytte de offentlige digitale selvbetjeningsløsninger. Derfor er høj brugervenlighed og optimal drift af systemerne af afgørende betydning for virksomhedernes brug af ressourcer og mulighed for at drive forretning. Selv om virksomhederne overordnet set vurderer, at offentlige digitale indberetningsløsninger er en hjælp i forbindelse med driften, er der behov for at finde løsninger, som i højere grad er tilpasset virksomhedens dagligdag og derfor ikke skaber frustrationer.

Rigsrevisionen har konkret undersøgt brugervenligheden af en række offentlige digitale selvbetjeningsløsninger set fra et virksomhedsperspektiv med ikke-professionelle brugere. Typisk ejere af de mindste virksomheder, som ud over at drive forretning også skal klare det daglige papirarbejde. Ingen af de ni undersøgte virksomhedsrettede selvbetjeningsløsninger vurderes i tilstrækkelig grad at være brugervenlige fra start til slut. Gennemgående er der problemer med, at løsningerne ikke vejleder og hjælper brugerne.

Konklusionen bekræfter behovet for at gennemgå de eksisterende løsninger med henblik på at øge brugervenligheden. Det drejer sig om at udvikle løsninger, der er intuitive og lette at forstå for virksomhederne. Dette arbejde bør foregå i tæt dialog med de virksomheder, som bruger systemerne og derfor har indgående kendskab til den virkelighed, selvbetjeningsløsningerne spiller ind i.

Konsulenthuset DAMWAD har for Ase tilbage i 2015 påvist, at den digitale momsindberetning pålagde mikrovirksomhederne et årligt tidsforbrug svarende til 46,6 millioner kroner. Endnu større var byrden ved at anmelde sygefravær og anmode om refusion af sygedagpenge svarende til 85,4 millioner kroner om året. Der er således et stort potentiale for at forbedre den digitale brugervenlighed.

Faktisk er Danmark røget helt ud af World Economic Forums top-10, når det kommer til at skabe økonomiske effekter af investeringer i informations- og kommunikationsteknologi. For små ti år siden indtog Danmark førstepladsen, men er siden raslet nedad til en samlet 11. plads, mens vores nordiske nabolande Norge, Norge og Finland samt Holland og Storbritannien er blandt de ti bedste.

Af Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør Ase

BRANCHENYT
Læs også