*

Debat
MINE NYHEDER
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Annonce
0

Lars Seier: Hvorfor skal vi være så uendeligt provinsielle, uempatiske, ja, direkte ækle mennesker?

Hvorfor skal mennesker som Inger Støjberg ødelægge danskernes gode ry og internationale omdømme? Hvilken ret har folk som hende til det? Når man kæmper for Danmark og dansk erhvervsliv, så er Støjbergs strammer-kage bare ren gift.

Debat

Hvor jeg dog hader den danske debat nogle gange. Ja, efterhånden måske de fleste gange. Det er lige før, at jeg overvejer at gøre dem, der hader mig, en tjeneste: bare at droppe ud af debatten én gang for alle. Niveauet føles nogle gange for lavt til, at man orker bruge sin tid på den.

Indtil man tænker på, at det er Danmark og ikke een selv, det drejer sig om.

Når man kæmper for Danmark, dansk erhvervsliv og danske interesser internationalt, så er udlændinge- og integrationsminister Inger Støjbergs lagkage bare gift. Lagkagen er måske gavnlig for Støjbergs karriere og nyder opbakning i visse nationale kredse, men den er gift for Danmark. Det virker måske ligegyldigt, hvis man aldrig bevæger sig mere end 50 km fra sit hjem. Men når man igen og igen skal stå på mål for disse bizarre demonstrative handlinger i den store verden, så bliver man virkelig træt af det.

Jeg er faktisk enig med mange af de ting, Støjberg fejrer. Og om noget, så mener jeg, at hun pynter sig med lånte fjer. Langt de fleste af de 50 stramninger er symbolske, og hvis hun virkelig ville gøre noget seriøst ved de problemer, vi står overfor, så er det nok ikke antallet, der er afgørende, men snarere nogle simplere og hårdere greb, der skal til.

Jeg vil ikke stiltiende finde mig i, at en provinsiel madamme for sin egen politiske vindings skyld ødelægger respekten for Danmark, dansk erhvervsliv og udenlandsdanskerne over hele verden.

Lars Seier Christensen, investor og tidligere adm. direktør i Saxo Bank

Men stilen, for Guds skyld. Hvordan kan man fejre en ulykkelig situation som det her drejer sig om med kage? Hvorfor skal vi repræsentere os selv som uendeligt provinsielle, uempatiske, ja, direkte ækle mennesker? Og selvfølgelig overgår Dansk Folkeparti Støjberg i smagløshed med at love citronmåner (ja, hvad ellers?), når vi når 100 (med DF involveret sikkert endnu mere symbolske) stramninger.

Hvorfor skal disse mennesker ødelægge alle danskeres internationale omdømme? Hvilken ret har de til det? Hvorfor tænker de sig ikke bare en lillebitte smule om? Hvad er formålet?

Når jeg gør en indsigelse mod Støjbergs uendeligt smagløse optræden, så gør det mig ikke til radikal, en Stine Bosse-lignende erhvervsleder eller venstrefløjsnaivist. Jeg mener, at der er massivt behov for stramninger. Også mere, end hvad Støjberg har leveret.

Danmark er stadig et respekteret land i verden, men vi må virkelig begynde at opføre os bare nogenlunde ordentligt. Det er skamfuldt, intet mindre, og kommer til at skade alle danskere rigtigt meget.

Lars Seier Christensen, investor og tidligere adm. direktør i Saxo Bank

Men jeg vil ikke stiltiende finde mig i, at en provinsiel madamme for sin egen politiske vindings skyld skal ødelægge respekten for Danmark, dansk erhvervsliv og udenlandsdanskerne over hele verden. Vi er nødt til at tage os sammen nu, allesammen. I Danmark -- og udenfor Danmark. Vi har et fælles ansvar for vores lands ry og omdømme.

Danmark er stadig et respekteret land i verden, men vi må virkelig begynde at opføre os bare nogenlunde ordentligt. Det forhindrer ikke, at vi gør det nødvendige og det rigtige for landets sikkerhed og velstand, men lad os ikke opføre os som en flok uhøviske huleboere fra yderste kartoffelrække af den grund. Det er skamfuldt, intet mindre, og kommer til at skade alle danskere rigtigt meget.

Lad os gøre Danmark ære, det fortjener vores land.

Læs også