*

Debat
MINE NYHEDER
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Annonce
0

Pressechefen er i møde. Læg en besked

Stikket til omverdenen er trukket. Ingen ringer tilbage. Det er virkelighed i mange virksomheder

Du er topleder. Du er kronisk irriteret over, at pressen og politikerne beskæftiger sig for lidt med de væsentlige emner. Vækstkrisen. Danmark i en global verden. Fremtiden. Du synes, at medierne lefler for hr. og fru Gennemsnitlig. Du mener, at samfundsdebatten burde handle om andet end flygtninge. Om vigtige emner.

Er det sådan, du har det?

Må jeg så spørge dig: Hvor tit stikker du hovedet ind til din pressechef og spørger, om nogen har ringet ?

I arbejdsmæssig sammenhæng har jeg den fornøjelse at have kontakt til omkring 40-50 presse- og kommunikationschefer. Nogle af dem er ansat i store virksomheder. Nogle af dem skal fungere som selve det antennekabel, der forbinder virksomheden med resten af samfundet: Medierne. Politikerne. Danskerne.

Men vil du høre en hemmelighed: De tager ikke telefonen. Som i: De-tager-ikke-telefonen.

Min foreløbige all times high-oplevelse: Stort, landskendt forsikringsselskab hvis kommunikationsansvarlige i tre uger ikke fandt mulighed for at løfte mobilen. Herefter: »Årsregnskabet, du ved«. På andenpladsen: Jysk energileverandør med milliardomsætning. To uger efter at jeg lagde besked: »Undskyld, vi laver ny pressestrategi for øjeblikket«. På tredjepladsen: Global revisions- og rådgivningsvirksomhed. Forklaring på ti dages tavshed – seminar i udlandet med koncernkommunikationsledelsen.

Nej, topleder. Problemet er IKKE, at din kommunikations- eller pressechef glemmer at viderestille sin mobil eller prioriterer sine tilbagekald skånselsløst. Det er teknik. Problemet er, at han/hun har bygget sig en hule i et hjørne af din virksomhed. Der leger han/hun de samme lege, som du selv gør. Legene hedder blandt andet: »Jeg er i vigtigt møde«, »Jeg er bortrejst på seminar«, »Jeg lægger strategi«, og »Jeg spiser frokost med beslutningstager«. Med alle de lege, der skal leges i og omkring hulen, er der næsten ikke tid til at tale i telefon. Det er klart. Og kun med de allervigtigste. Dig, for eksempel.

Topleder, hvis din presse- eller kommunikationschef i lange perioder har så travlt med legene hjemme i hulen, at stikket til omverdenen er trukket, skulle du måske overveje et par ting.

Til inspiration: Kan du reelt nøjes med en simulant? Altså en person, der er ansat til at simulere at være en medarbejder, som medier og andre stakeholdere kan komme i kontakt med. Eller kan du med fordel digitalisere presse- og samfundskontakten? Så alle henvendelser fra offentligheden til din virksomhed fremover skal ske via en blanket, der kan downloades på hjemmesiden. Med løfte om besvarelse engang. Måske. Hvis nogen får tid. Hen ad vejen. Nu får vi se.

Men du kunne jo også vælge en tredje løsning. At insistere på at mennesker, der vil din virksomhed noget, møder en medarbejder, ikke en mobilsvarer, og hurtigt bliver ledt videre. Fordi du gerne vil være med til at skubbe til, at pressen og politikerne beskæftiger sig med væsentlige emner. Vækstkrisen. Danmark i en global verden. Fremtiden. Den slags.

Anders Heide Mortensen er erhvervspolitisk kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

Læs også