Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Hospitaler bliver verdens nye mærkevarer

Verdens rige vil i stigende grad krydse landegrænser for at finde den bedste behandling mod livstruende sygdomme. Det kommer private hospitals-dynastier til at profitere på.

Det er en af de globale og globaliserede vækstindustrier, der boomer i disse år og kun i begrænset omfang påvirkes af de almindelige konjunkturer.

Medical tourism – medicinsk turisme – er et fænomen, der har gået sin sejrsgang i to årtier og rider en gylden fremtid i møde på ryggen af globaliseringsbølgen.

Ikke overraskende er det Asien – og til dels Mellemøsten – der præger branchen. Der er tre asiatiske hospitals-dynastier i den globale top 5 og fire i top 10 ifølge den netop udsendte årlige rangliste fra interesseorganisationen Medical Travel Quality Alliance (MTQUA). Verdens førende er dog stadigvæk den tyske Asklepios gruppe.

Rangeringen er baseret på en stribe kriterier, der ikke kun har noget at gøre med, hvor god man er til at helbrede kræft, udskifte hofter eller transplantere hjerter. Vurderingerne indeholder en række andre industrispecifikke faktorer som f.eks. markedsføring, kommunikation, value for money, kulturelle og sociale hensyn, diskretion og sikkerhed.

Det diskuteres til stadighed, hvor stor branchen er, samtidig med at man forsøger at definere den mere præcist. Det handler hverken om wellness eller kosmetiske operationer.

I sin inderste kerne vil man gerne defineres som specialister inden for særlige og ofte komplicerede felter, der tiltrækker patienter til nødvendige operationer og behandlinger enten på grund af et ekstremt højt fagligt niveau eller prisen.

Medical tourism – medicinsk turisme – er et fænomen, der har gået sin sejrsgang i to årtier og rider en gylden fremtid i møde på ryggen af globaliseringsbølgen.

Jan Lund, konsulent, forfatter og kommentator med base i Singapore

MTQUA vurderer, at det er en 50 mia. dollars stor industri, der frem mod 2025 årligt vil øges med mellem 15 og 25 pct. Der er også vild uenighed om, hvor mange patienter, der egentlig går gennem systemet, fordi et pas er den væsentligste identifikationsfaktor. Men en udlænding, der opholder sig i et land og bruger et lokalt hospital falder ikke ind under rubrikken medicinsk turisme.

Indien vurderer officielt, at der årligt ruller over tre millioner patienter gennem systemet, og generelt ligger vurderingen af det globale omfang på mellem seks og 10 millioner. Alene et top 5-hospital som Prince Court fra Malaysia har omkring 80.000 patienter i kategorien medical tourists.

Netop nu præges branchen af to trends, som inden for en overskuelig fremtid også vil gøre disse asiatiske hospitals-konglomerater synlige i Europa. De flytter hjemmefra, og de brander sig selv.

Tidligere rejste patienterne til Singapore, Thailand, Malaysia eller Indien for at blive behandlet. For fremtiden vil mange kunne finde dem uden for deres egen hoveddør. Desuden er den nye strategi at bruge de stærke nationale brands til at skaffe nye kunder på nye markeder.

Et eksempel er Singapores Gleneagles, der er nummer fire på verdensranglisten, men i en operationel forretningssammenhæng blot er et af fem brands og 52 hospitaler i holdingselskabet IHH Healtcare. Gleneagles har et hospital i Hong Kong to undervejs i Kina og er også til stede i Malaysia og Indien.

I januar meddelte moderselskabet, at det vil samle alle dets internationale operationer under paraplyen ”IHH Gleneagles” – med ambitioner om at blive et førende globalt brand.

En af de vigtigste grunde er økonomisk, igen med Singapore som et typisk eksempel.

Tidligere rejste patienterne til Singapore, Thailand, Malaysia eller Indien for at blive behandlet.

Jan Lund, konsulent, forfatter og kommentator med base i Singapore

Det er dyrt at blive behandlet på de singaporeanske specialklinikker, og omsætningen har været flad siden 2012 på lige under 5 mia. kroner. Der kan skrues ned på priserne ved at rykke ud af Asiens dyreste by og etablere sig med et intakt varemærke andre steder.

Generelt er kvalitetsniveauet vokset i mange lande. For patienterne betyder det, at ved mindre komplicerede operationer bliver det mere et spørgsmål om pris end om at finde præcist det rigtige special-hospital. Hospitalerne i Malaysia og Thailand har måske ikke samme verdensførende teknologiske standard til specialoperationer som Singapores bedste, men er inden for standard kirurgi nu oppe på samme niveau – blot til en brøkdel af prisen.

Kombinationen af høje fødselsrater i de mindst udviklede samfund, en aldrende befolkning i de store og rige økonomier, en generel indkomststigning og flere mennesker omfattet af forsikringer garanterer et fortsat ekspanderende marked. Foreløbig koncentreret omkring Asien og Afrika, men allerede nu med fodfæste i Central- og Østeuropa – og en fremtid, der også vil omfatte resten af kontinentet.

BRANCHENYT
Læs også