*

Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Danmark risikerer at ende i techgiganternes skammekrog

Uanset hvad man synes om Uber, er der også grund til eftertanke, når en techgigant forlader Danmark, skriver bl.a. direktøren for selskabet Mover, en deleøkonomisk tjeneste for varebiler.

Foto: PR.

Det har nok ikke undsluppet nogens opmærksomhed, at Uber tirsdag valgte at trække sin service fra Danmark. Det er der mange meninger om. Men uanset om man er for eller imod Uber, er det vigtigt, at Danmark ikke ender som landet, techgiganter fravælger.

Selvom vi i Danmark har et stærkt felt af innovative virksomheder, så har vi også brug for input udefra. Hvis vi skal konkurrere på vores ideer og fremsynethed, er det ganske enkelt ikke godt nok, at det bliver vores nabolande, der bliver valgt som test-markeder eller samarbejdspartnere af de innovative techvirksomheder.

Ligesom vi ikke skal skræmme de store techvirksomheder væk, skal vi heller ikke give danske innovative virksomheder så lille et rum at bevæge sig i, at de bliver kvalt. Man skal ikke lave disruption for disruptions skyld, men vi skal heller ikke spænde ben for at nye digitale virksomheder, der tager deres samfundsansvar alvorligt, kan blomstre i transportbranchen og være med til at skubbe branchen i en mere konkurrencedygtig retning.

Da Uber gik ind i Danmark, skete det uden en klar strategi for at sikre samspillet med dansk lovgivning og den danske model – og dermed de ordnede forhold, som er og bliver adgangsbilletten til Danmark. Vi skal dog passe på ikke at gøre andre forsøg på at effektivisere transportbranchen til syndebukke. For de nye virksomheder baseret på digital teknologi kan tjene både kundernes og samfundets interesse.

Ingen branche er så god, at den ikke har godt af konkurrence. Nye konkurrenter flytter hele branchen fremad. Eksempelvis er de nye virksomheder digitalt baserede, så de ofte naturligt har indbygget automatisk monitorering af alle aktiviteter ned til mindste detalje. Selvregulering og rapportering overfor myndigheder bliver derfor nemmere og mere ressourcebesparende.

De kan hjælpe med at udnytte ledig kapacitet så fx varebiler, der normalt holder parkeret det meste af dagen, kan blive brugt oftere.

Samtidig kan virksomheder som Uber og Mover - en form for Uber for varebiler - være med til at hjælpe folk ind på arbejdsmarkedet, fordi de kan vise, at de leverer service af en høj kvalitet. Hvis 122 brugere har vurderet, at en chauffør yder en overordentlig god service, er det jo information, han kan tage med, når han søger job.

Vi må som samfund, branche og virksomhed ikke sove i timen hvad angår digitaliseringen.

Af Michael Svane, branchedirektør i DI Transport og Martin C. Hansen, CEO og stifter af Mover, en form for Uber-pendant for transportbiler.

BRANCHENYT
Læs også