*

Debat
MINE NYHEDER
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Annonce
0

De største tabere i de reaktionæres sejr over Uber: Forbrugerne

Det var sjovt, så længe det varede. Men et flertal på Christiansborg kvalte fornyelsen og forvandlede taxibranchen til et beskyttet værksted.

»Tak for turen, Magnus.« Sådan indledte taxitjenesten Uber sin sidste kundemail, der dumpede ned i min indbakke 10.32 tirsdag formiddag. Jeg har over årene kørt tusindvis af kroner hjem til københavnske taxifirmaer, men mindes aldrig, at de har sendt mig en digital, venskabelig hilsen med på vejen.

Mailen illustrerer egentlig fint forskellen mellem de to: Det forstenede monopol på den ene side og det kundeorienterede, teknologidrevne alternativ på den anden. Men tirsdag den 18. april slutter det. Uber trækker stikket, fordi den nye taxalov gør det umuligt at drive virksomheden videre, oplyser selskabet.

I den anspændte debat om Uber glemmer man desværre ofte det afgørende: Årsagen til Ubers succes. Omkring 300.000 danskere har siden 2014 brugt den amerikanske taxitjeneste, og forklaringen er simpel. Folk er trætte af dårlig service, et rigidt marked og tårnhøje priser.

Ubers exit ændrer intet ved forbrugerens frustration med taximarkedet. Tværtimod. Lobbyisterne fik skovlen under Uber, men der kommer med garanti andre, der tager kampen op med taximonopolet. Den første - Habil - har faktisk allerede meldt sig på banen.

Sandheden er nemlig, at det er voldsomt dyrt at tage en taxa. Fra 2000 til 2016 steg prisen med 70 pct., viser tal fra Danmarks Statistik. Det er mere end dobbelt så meget som den generelle prisudvikling. Over den samme periode er prisen på at snuppe et fly til eksempelvis Rom eller London faktisk faldet med knap 9 procent. Taxibranchen forsvarer sig med, at bl.a. dyrere diesel skubber prisen i vejret, og man bliver retfærdigvis næppe millionær af at køre taxa. Men bundlinjen er kundeflugt. Og den startede lang tid før, Uber trådte ind på markedet i 2014.

Fra 2000 til 2014 faldt antallet af taxaer med 23 procent fra 2.550 til 1.964, viser tal fra Taxinævnet, en tværkommunal myndighed, der regulerer branchen. Faldet er fortsat, og man er nu nede på 1.900 taxaer i Region Hovedstaden, viser tal fra sidste år.

Taxibranchen nægter grundlæggende at acceptere, at deres ydelse er blevet reduceret til et simpelt forbrugsgode. Man forsøger at sælge en eksklusiv service i en dieseldrevet Mercedes med lædersæder, men tusindvis af københavnere ønsker bare at komme fra A til B. Og det nægter forbrugerne at betale 20-30 procent ekstra for. Taxiselskaberne kan enten se den nye virkelighed i øjnene og revidere forretningsmodellen eller forbløde langsomt, som de gamle giganter i flybranchen.

Indtil videre har man købt sig tid ved at få Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti til at presse et makværk af en taxilov igennem. Man holder hånden under monopolet og spænder ben for konkurrencen ved at opføre adgangsbarrierer. Det kræver eksempelvis 40.000 kroner i kapital at få en tilladelse, og alle vogne skal have et taxameter og sædefølere installeret. Man holder fast i forældet teknologi, mens markedet bevæger sig mod selvkørende biler og yderligere digitalisering. Taxibranchen er blevet et beskyttet værksted.

Selvfølgelig skal man være kritisk overfor Uber. Selskabet har benægtet, at de drev taxivirksomhed og insisteret på at kalde det samkørsel. Det blev efterhånden pinligt og i øvrigt underkendt af de danske domstole. Chaufførerne skal have ordentlige løn- og arbejdsvilkår, og Uber skal naturligvis betale skat.

Alligevel siger Liberal Alliancens erhvervsordfører Joachim B. Olsen det ret præcist: »Der kommer et tidspunkt, hvor man vil grine af de politikere, der har talt imod Uber.« Om få år, når taxameteret er udfaset og sædefølere pensioneret, kommer transportordførere som Rasmus Prehn (S), Kim Christiansen (DF) og Karsten Hønge (SF) til at stå tilbage som teknologiforskrækkede maskinstormere, der holdt fast i tidens pendant til hestetransport med kontant betaling.

Det skal vi nok huske dem på.

Magnus Barsøe er debatredaktør. Følg ham på @MagnusBarsoe eller skriv på magnus.barsoe@finans.dk

Læs også