*

Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Digital post har kurs mod skandalen

Spar en milliard – brug digital post. Politikerne troede på løftet i 2014. Ikke for kløgtigt.

Siden 2014 har det offentlige brugt digital post til at kontakte borgerne, og det går halvskidt. Ja, naturligvis ikke hvis man spørger myndigheden med ansvaret, Digitaliseringsstyrelsen. Så går det godt. Men uanset hvad: Kun i ét land i verden har staten tvunget borgerne til at få post digitalt – Danmark – og derfor må eksperimentet udleves med samme tålmodighed som et ægteskab i 'Gift ved første blik'.

Rigsrevisionen holdt for nylig det løfte op mod lyset, som Digitaliseringsstyrelsen gav folketinget, da digital post skulle køres gennem den politiske maskine for fire år siden. Det var et løfte om en besparelse på en milliard kroner om året. Virkeligheden er blevet anderledes. Ifølge Rigsrevisionen har besparelsen ikke nået det halve af det lovede, og nogle grimme sideeffekter på Skat og postvæsenet skal lægges oven i.

Den ubekendte i ligningen er de produktivitetstab, som digital post skaber i staten, regionerne og kommunerne. De tab er ikke kortlagt, og det er der en grund til. Digital post vil med en vis sandsynlighed være en lige så god forretning for samfundet som stormflod og svinepest, hvis man begynder at indregne produktivitetstab. Såsom:

  • At hver tredje unge mand ikke møder op på session efter indførslen af digital post, fordi digital post har dårligt fat i de unge,.
  • At hospitaler oplever patientudeblivelser til undersøgelser og kontroller, fordi de digitale indkaldelser overses.
  • At kommuner opgiver at rykke for udeståender, fordi de simpelthen ikke åbnes, når de udsendes pr. digital post.
  • At indkaldelser til bilsyn negligeres eller overses i mærkbart voksende omfang efter overgangen til digital post.

Ministeren for offentlig innovation, Sophie Løhde, kunne sætte et konsulentfirma til at undersøge, hvad digital post tilfører – og koster – den offentlige sektor på produktivitetskontoen. Sophie Løhde kunne også sætte et konsulentfirma til at regne på gevinsten ved at sælge Christiansø til Rusland. Det sidste er mere sandsynligt end det første. Blandt andet fordi de embedsmænd, hun skal have sine råd fra i denne sag, er digitale evangelister. De missionerer blandt de vilde, og da de vilde ikke har begreb om, hvad de har godt af, må de tvinges.

Digital post vil med en vis sandsynlighed være en lige så god forretning for samfundet som stormflod og svinepest, hvis man begynder at indregne produktivitetstab.

Anders Heide Mortensen, erhvervspolitisk kommentator.

Den virkelige virkelighed viser sig dog i skarpe glimt. For nylig var det en ung mand, der berettede, hvordan han var endt med en bøde på 3.000 kroner for at have overset to digitale sessionsindkaldelser. En helt almindelig 18-årig mand der gerne ville have haft et brev med posten i stedet. Det var nemlig blevet åbnet. Antallet af sessionsudeblivelser er i øvrigt steget med 143 pct. det seneste år.

Og der er kommunen, der både har droppet digital post og de fine fornemmelser, når borgere skal rykkes for ejendomsskat. For et brev virker. Og der er styrelsen, der har gjort samme erfaring. Og der er hospitalet, der lader postbuddet levere hver fjerde henvendelse til sine patienter. Men på Slotsholmen er digital post en ustoppelig succes. Danmark er ikke bare de første. Danmark er de eneste. Helt, helt alene.

Anders Heide Mortensen er erhvervspolitisk kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

BRANCHENYT
Læs også