*

Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Har du brug for en digital afvænning? Følg disse 3 tips

For mange af os fylder telefonen og emailen alt for meget i hverdagen. Følg de her tre tips, hvis du - som jeg - har brug for en digital afvænning.

Bruger du mere tid på sociale medier, mail og mobil, end du egentlig bryder dig om? Har du også svært ved at lægge telefonen fra dig og være 100 procent til stede?  Så er du måske digital junkie. Ligesom jeg.

Du har formentlig - ligesom jeg - taget snakken med dine børn om risikoen ved sociale medier, overdreven mobilbrug og for mange timer foran skærmen. Om at det stjæler tiden fra andre interesser og tager opmærksomheden fra det virkelige liv. Undersøgelser viser, at du har ret. Unge bruger angiveligt deres telefon mellem 80 og 150 gange om dagen, hvilket svarer til omkring fem timers brug.

Spørgsmålet er, om du selv er afhængig? Søger du løbende det næste digitale fix: den næste email fra en kunde eller kollega, det næste youtube-klip, den næste sms eller det næste opslag på Linkedin. Jeg gør.

Digitaliseringen giver os adgang til uanede mængder af informationer, nyheder og muligheder. Når som helst og hvor som helst. Det er der som udgangspunkt ikke noget galt i. Problemet opstår, når vi - som speciallæge Imran Rashid beskriver i sin nye bog Sluk - bliver afhængige af det dopamin-fix, som vi kan få online. Og lader vores gøremål og samvær med andre forstyrre af bippende beskeder, emails, opslag og insisterende opkald. Både på arbejde og privat. Min egen mor har sågar gjort mig opmærksom på, at telefonen – med alt den har at byde på – fylder for meget.

Heldigvis er der sideløbende med vores (mis)brug en erkendelse af de skadelige effekter af overdreven digital brug - og behovet for at gøre noget ved det. For vores uvaner er ikke bare tidskrævende. De går ud over vores offlinerelationer og udgør en ubetalt regning i forhold til samvær og nærvær. De gør, at din hjerne sjældent får det pusterum, den har brug for. Og i virksomhederne kan vores afhængighed koste på koncentrationen og dermed produktiviteten. 

Det er tid til at tage skadevirkningen af dopamin-dopingen alvorligt og gøre noget ved det. Tid til at vi - ligesom med rygning, manglende motion, usund mad og mangel på søvn – gør en indsats. Af hensyn til vores omgivelser, os selv og vores mentale sundhed.

Problemet opstår, når vi - som speciallæge Imran Rashid beskriver i sin nye bog Sluk - bliver afhængige af det dopamin-fix, som vi kan få online.

Hanne Blume, HR-direktør i Dong Energy.

Vi skal give vores hjerner bedre mulighed for at hvile og blive opladt. Vi har som en spæd start allerede sat et projekt i gang her i Dong Energy, der handler om at opnå færre afbrydelser i hverdagen. Vi vil samle mere data, oplyse mere og komme med råd til, hvordan vi bedre kan styre vores individuelle, uudtømmelige afhængighed og trang til at modtage og konsumere digitalt input uafbrudt. Ellers brænder vores hoveder ganske enkelt sammen. Midt i det næste digitale fix.

Jeg har, mens jeg skrev den her blog, haft telefonen slukket. Og jeg har opstillet – og besluttet at følge - et par enkle digitale leveregler. Hvis du vil med på digital afvænning, kan du jo følge dem. De er egentlig ret enkle.

  1. Erkend, at du bruger (for) meget tid på telefonen og online.
  2. Tag magten over din indre junkie, så det er dig, der bestemmer, hvornår og ikke mindst hvor længe du er på.
  3. Sluk telefonen eller computeren - eller læg den i det mindste væk - når du er i gang med noget andet.
BRANCHENYT
Læs også