*

Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Asiaterne tager ikke på shopping for at shoppe

Engang lå cafeteriaet gemt væk på øverste etage. Nu er mad, musik, forlystelser og al mulig anden slags underholdning omdrejningspunktet for et moderne asiatisk butikscenter. Men det gør nu ikke noget, hvis de besøgende shopper lidt.

Der var engang, da man drog til butikscentret for at handle. Måske var der lidt optræden og balloner for ungerne, og der var tid til en kop kaffe og en sandwich.

Men formålet med udflugten var at købe ind.

Sådan er det ikke længere. Eller sådan vil det i hvert fald ikke blive fremover, hvis man skal tro de mest fremsynede planlæggere af butikscentre, shoppingarkader og malls i Asien.

Shopping er ikke længere et kommercielt projekt, men en visuel og social oplevelse. At købe ind er en sideaktivitet. I virkeligheden stadig det vigtigste. Nu blot i et underspillet perspektiv.

Fremover går asiaterne ikke ud bare for at købe ind. Alt det kedelige kan bare bestilles på nettet. Alting kan findes og bestilles over mobiltelefonen. Priser og produkter er ikke længere primære trækplastre.

Shopping er ikke længere et kommercielt projekt, men en visuel og social oplevelse.

Jan Lund, konsulent, forfatter og kommentator med base i Singapore

Over hele Asien bygges hundredvis af shoppingcentre. Enhver by med respekt for sig selv har fået klasket en eller flere gigantiske malls op i eller uden for bykernen. Imposante paladser hvor der er det hele – også shopping. Men det, der driver centrene nu, er underholdning og mad.

For blot 10-15 år siden var butikkerne stadig selve attraktionen. Man kom for at se på herlighederne. Det var ofte mere window-shopping end storm på kasseapparaterne. I de unge år kunne man opleve måbende bønder på udflugt til de fashionable malls, hvor de ikke havde en chance for at købe noget. Det var simpelthen for dyrt.

Nu er trenden skiftet i alt det nye, der bankes op. Folk har fået penge mellem hænderne. Man tager på udflugt for at spise eller for at blive underholdt – og så ryger der lidt i indkøbstasken undervejs.

Man skal ikke lang tid tilbage for at finde cafeteriaet i toppen eller måske kaffebarer og gadekøkkener i bunden som eneste mulighed for at få noget indenbords. Det er heller ikke forfærdelig mange år siden, det blev diskuteret, hvor meget spisestederne skulle fylde – ud over toppen og bunden. I dag er er der noget til ganen og drøbelen på alle etager.

Men det er stadig ikke nok. Så nu bygges hele konceptet op over – ofte tematiske – underholdningsfaciliteter for hele familien. Butikscentret bliver en slags forlystelsespark med egen identitet. Som et Disneyland, et Legoland eller et Bakken og et Tivoli på steroider iklædt glas, stål og beton med rulletrapper og aircondition.

Man tager til butikscentret for at spise og blive underholdt – og lægger så penge i forretningerne, nu man alligevel er kommet.

Jan Lund, konsulent, forfatter og kommentator med base i Singapore

Familien skal forstås som i far, mor og børn. Der er særskilte oplevelser for teenagegenerationerne, der hænger ud i shoppingcentrene, hvis der er noget at komme efter. Den gruppe er som forbrugere frygteligt illoyale. Med mobilen i hånden drager de straks videre, hvis der tikker noget bedre ind på skærmen.

»Tilværelsen roterer omkring mobilen. Det er realiteterne,« som en udvikler forklarer i forbindelse med opførelsen af et af Asiens største komplekser i Bangkok. Det fylder 180.000 kvadratmeter (Fields på Amager er cirka 115.000. Som han forklarer, er strategien at bruge mobiltelefonen og alle dens apps til at lokke kunderne til centret ved at tilbyde noget, som de ikke kan få i cyberspace:

»Masser af de ting, vi tilbyder, kan man ikke lave online. Man er nødt til at være her for at få oplevelsen. Den kan man ikke få gennem den lille maskine,« som han siger og tilføjer:

»Thailand har allerede masser af shopping-destinationer. Men vi er en underholdnings-destination.«

Dette nye center bliver tematiseret omkring koreansk kultur, der rider på en enorm popularitetsbølge over Asien.

Det bliver bl.a. med restauranter ejet af de koreanske superstjerner Psy og Rain.

Konceptet stiller naturligvis også krav til forretningerne, der skal kunne matche underholdningselementet. Der planlægges – eller findes allerede – alt muligt lokkemad i de moderne centre, fra trampolinhaller til pilotsimulatorer, skøjtebaner og kælkebakker. En ny shopping mall åbner næste år med et museum og et auditorium med plads til 3.000 mennesker som centrale elementer.

Det handler om at udvikle attraktioner, som får folk til at komme for at få en oplevelse.

Man tager ikke til butikscentret for at handle – og måske få en oplevelse med i købet. Man tager til butikscentret for at spise og blive underholdt – og lægger så penge i forretningerne, nu man alligevel er kommet.

Læs også