Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Hvad betyder »bæredygtighed« egentlig?

Man skulle tro, at der var en intern konkurrence i Alternativet om at flette bæredygtighed ind i så mange sætninger som muligt. Bæredygtighed er efterhånden blevet et ord, der betyder alt og intet på samme tid.

At være bæredygtig er blevet en præmis for at fremstå legitim. Som borger og forbruger skal vi handle bæredygtigt ind for at have det godt med os selv. Som virksomhed skal man producere bæredygtige varer under bæredygtige produktionsvilkår. Som ingeniør og bygherre skal man bygge bæredygtige bygninger under internationale og anerkendte certificeringer. Og som politiker skal vi selvfølgelig også føre bæredygtig politik, som sikrer en holdbar udvikling for samfundet.

Bæredygtighedsbølgen er positiv og ønskelig. Men som alle disse eksempler også viser, er bæredygtighed et vidt begreb.

Bæredygtighedsbegrebet kom for alvor på dagsorden med Bundtlandsrapporten i slutningen af 1980erne. Her blev bæredygtig udvikling formuleret som: »En udvikling, som opfylder de nuværende behov, uden at bringe fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov i fare«.

Lad mig slå fast. Venstre går ind for en bæredygtig udvikling. Jeg oplever desværre, at venstrefløjen forsøger at tage patent på at være de gode, grønne bæredygtige. Venstrefløjen fokuserer alt for snævert på miljømæssig- og socialbæredygtighed, men glemmer den økonomiske, der er forudsætningen for de to førstnævnte.

Venstrefløjen fokuserer alt for snævert på miljømæssig- og socialbæredygtighed, men glemmer den økonomiske, der er forudsætningen for de to førstnævnte.

Jakob Engel-Schmidt er uddannelses- og forskningsordfører for Venstre.

Et eksempel er Alternativet, som man skulle tro har en konkurrence om, hvem der kan sige ordet »bæredygtighed« flest gange på et døgn. For nylig kom de med et forslag under overskriften: »Offentligt ansatte skal være bæredygtige«. Den fængende overskrift handlede om, at sygeplejersker, politimænd og soldater skal have tøj, der er miljømæssigt- og socialt bæredygtigt produceret. Et sympatisk forslag, men næppe et forslag, der vil forbedre fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov.

Et andet dugfrisk eksempel er fra Socialdemokratiet. Under titlen ”Fælles om Danmark” er Socialdemokratiet og dets medlemmer nået til enighed om de vigtigste temaer og principper for partiet. Her skulle man forvente, at førstepladsen ville indeholde en af de traditionelle socialdemokratiske dyder som eksempelvis flere rettigheder for arbejdstager, mere ligestilling eller bedre vilkår for de svageste i samfundet. Men sådan forholder det sig ikke. På en delt førsteplads over det vigtigste tema for det gamle arbejderparti finder vi i stedet: Bæredygtighed.  

Det ærgrer mig, at Alternativet og Socialdemokratiet ikke vil bakke op om regeringens økonomisk holdbare politik, når nu de er så glade for at fremstå bæredygtige.

Dansk økonomi har det godt lige nu. Ledigheden falder og beskæftigelsen stiger. Men bæredygtighed handler netop om at sikre, at de fremtidige generationer har lige så gode muligheder, som vi har i dag. Det kan næppe overraske nogen, at vi går en fremtid i møde, der er mere foranderlig end nogensinde før, og hvor vi bliver flere ældre og færre yngre.

Jeg er ikke ligeglad med hverken miljømæssig- eller social bæredygtighed. Men kun ved at fremme bæredygtig vækst kan vores børn og børnebørn få et bedre samfund end det, vores forældre afleverede til os.

Jakob Engel-Schmidt er uddannelses- og forskningsordfører for Venstre.

Hvis vi skal sikre bedre muligheder for fremtidige generationer og fortsat have råd til at tage ansvar for miljø og natur, så må vi være på forkant. Ikke på bagkant. Det kræver rettidig omhu og økonomiske reformer at sikre økonomisk bæredygtighed for fremtidige generationer. Regeringen har bl.a. forslået at udskyde pensionen et halvt år yderligere, vi vil omlægge SU’en, og vi vil relativt set mindske udgifterne til den offentlige sektor.

Jeg er ikke ligeglad med hverken miljømæssig- eller social bæredygtighed. Men kun ved at fremme bæredygtig vækst kan vores børn og børnebørn få et bedre samfund end det, vores forældre afleverede til os. Det er mit håb, at de røde partier, i deres forsøg på at tage patent på bæredygtighedsdagsordnen, også husker den økonomiske bæredygtighed. Kun ved en holdbar økonomisk udvikling kan vi sikre, at fremtidige generationer får lige så gode muligheder som os. Se dét er bæredygtighed.

BRANCHENYT
Læs også