*

Debat
MINE NYHEDER
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Kan pengefesten fortsætte?

Interview: Aktiekurserne stiger, huspriserne stiger, nu ventes sommerhuse at få et løft.

Jeg har med stor interesse fulgt med i det franske præsidentvalg på de tidligere nyhedskanaler, nu ufrivillige underholdningskanaler TV2 News (udtales: »Njuvs«) og DR Nyheder (udtales: »TV Avisen« i Jylland).

Langt det meste af underholdningen bestod i, at journalister interviewede journalister og stillede tilbage til journalister.

Så jeg endte som altid på en tysk tv-kanal, hvor man stadig laver nyheder og interviewer rigtige mennesker. Jeg var jo nødt til at finde ud af, hvad der egentlig foregik i Frankrig - ikke, hvad de pågældende journalister »tænkte« eller ikke mindst »følte.«

Det må de tage med familien, hvis noget trykker!

Som nogle af jer ved, har jeg rendyrket konceptet, og fundet mit eget. Det er effektivt, det giver klare svar, og vi undgår at stille frem og tilbage. Jeg interviewer mig selv.

Jeg vil gerne tale med dig om den økonomiske situation. Det hele buldrer. Aktierne og huspriserne stiger, og nu er der nogle, der taler om, at sommerhusmarkedet får et løft med nye lempelser. Kan det blive ved?

Det var et meget langt spørgsmål. Men aktierne først: Nej, det bør ikke kunne blive ved med at gå. Mange selskaber handles til vanvittige nøgletal, og alt for vilde forventninger er allerede indregnet, så skuffelser vil give alvorlige kurstæsk. Specielt private investorer risikerer at blive mast, når det går den anden vej. Det gør det i det sekund, renten for alvor stiger.

Puha - jeg kan næsten ikke få luft, men hvad med boligmarkedet. Der tales om bobler?

Stort set alle økonomer bruger mange kræfter på at fortælle os, at der ikke er nogen risiko for bobler. Når det sker, skal man være ekstra opmærksom, for så er boblen formentlig ved at være spændt til bristepunktet.

Hvor ved du det fra?

Fordi det var præcist det samme mønster, vi så, inden finanskrisen for alvor brød ud. Og her er jeg lige nødt til at rose mig selv, må jeg det?

Du er meget velkommen.

Mange tak - ikke alle interviewere ville acceptere det, men jeg forudså rent faktisk boligboblen i 2004 nogle år, inden den bristede. Det samme gjorde en professor ved navn Jacob Brøchner Madsen - han kunne i modsætning til mig dokumentere det med analyser, mit var bare fornemmelser. Jeg ville med andre ord ikke være faldet igennem som såkaldt ekspert på en af tv-kanalerne.

Men vi blev haglet ned, jeg af nogle få læsere og kollegaer, han af økonomer og andre eksperter.

Men kan man sammenligne med den gang?

Ja, i den grad. Godt nok var renten langt højere dengang, men boliger i dag købes primært på månedlig ydelse ikke på reel pris. Det siges, at man kan beskytte sig ved at vælge lån med fast rente. Når renten stiger, falder kurserne på obligationerne bag og dermed gælden.

Men man skal tænke på, at det kan en eventuel køber være ligeglad med. Hvis renten stiger, er han nødt til at købe en bolig til en langt lavere værdi end i dag. Han skal jo betale den højere rente.

Men det betyder vel ikke nødvendigvis, at der er tale om en boble?

Nej, men boblen kan altså opstå, hvis mange skal ud af et marked hurtigt. Jeg tror ikke et sekund på, at man er beskyttet som boligejer, blot fordi man har en bolig i en af de store byer. Køberne skal have råd til at bo der - og igen: Det er købernes økonomi, der afgør markedet - ikke sælgernes.

Hvorfor er du også bekymret for sommerhusmarkedet?

Det bliver splittet i atomer. Vi kan nu få et større realkreditlån i sommerhusene, og der er flere andre lempelser, der vil gøre det attraktivt at købe et sommerhus - ikke mindst for ældre, der allerede efter et år nu kan få helårsstatus i sommerhuset. I øjeblikket er sommerhuse tæt på byerne ikke nær så dyre som helårsboliger. Den rabat kunne man godt forestille sig, at ikke mindst de ældre vil benytte. Så priserne vil stige markant i sommerhusområderne tæt på byerne.

Hvad med priserne i resten af landet?

De vil, hvis ejerne er heldige, stagnere, men måske falde. Godt nok er reglerne for, hvor meget man må yde i realkreditlån steget fra 60 til 75 pct., men man skal stadig kreditgodkendes. Godkendelsen skal tage udgangspunkt i den pris, boligen kan omsættes for. Reelt er der ikke sket en forbedring for sommerhusejerne i yderområderne.

Det lyder uhyggeligt.

Det er det også, men der går nogle år, før vi er der. Presset vil først komme på det almindelige boligmarked. Og hvis først det begynder at gå skævt der, så vil det sprede sig som ringe i vandet.

Det er ikke første gang, du kommer med det budskab?

Det bliver heller ikke sidste, men jeg synes, det er vigtigt at diskutere, inden det eventuelt går galt.

Uha, det var spændende at tale med dig.

I lige måde. Du stillede gode spørgsmål.

Tak fordi jeg kom.

Selv tak!

Læs også