*

Debat
MINE NYHEDER
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Sættes prisen på en bil som på en Coca-Cola?

Sturr, sturr nummer: Det er sort, hvordan en familiebil får sin udsalgspris.

Biler er så dyre i Danmark, fordi staten brandskatter dem. Det ved vi alle. For vi fik det at vide af vores far, som fik det at vide af sin far, som fik det at vide af sin far og så videre. Så vidt vides, så stod Harald Blåtand hos Ford i Jelling og sukkede over prisen på en ny Mondeo.

Men er det rigtigt? Er skatteministeren virkelig skurken, når et relativt anonymt køretøj med klimaanlæg og varme i forsæderne står hos forhandleren til 475.350 kr.?

Finans har de seneste uger beskrevet, hvordan prisen på en bil bliver til. Det er alkymi. Kunst på højt niveau. Altså ikke den pris, som en almindelig familiefar eller –mor skal betale for bilen ude hos forhandleren. Det er alt det midt i mellem, der er tryllerylle. Der sker magiske ting fra bilen læsses af på en havnekaj et sted i Danmark, direkte fra bilfabrikken og til samme bil er udstyret med et skilt i forruden, der understreger, der skal tillægges 2.895 kr. for levering.

Det er personer i bilbranchen, der til sidst ikke kunne holde mund med nogle af korttrickene. Motivet er formentlig frustration over, at nogle bilforhandlere har gigantiske fortjenester på almindelige familiebiler, mens andre ikke har. Et af trickene er, at bilimportører sælger biler videre til leasingselskaber og forhandlere til priser, der ligger milevidt under listeprisen, så registreringsafgiften bliver tilsvarende minimal.

Efter en kort karriere som leasingbil sælges den meget billige vogn videre til en privat køber – altså familiefaren m/k – men nu til den officielle listepris minus en slat. Det er her, at det går op for én, at far ikke havde ret. Biler er blandt andet så dyre i Danmark, fordi nogle i bilbranchen og leasingbranchen scorer kolossale fortjenester, når de sælger biler til almindelige mennesker. De lader som om, at prisen på 475.350 kr. skyldes skattefars grådighed. Men det passer ikke. De kunne sælge bilen langt under listeprisen og stadig tjene pænt på den. Køberne gennemskuer bare ikke tryllekunsten, fordi de tror på den historie, som far fortalte, fordi han ikke vidste bedre.

Nu har skatteminister Karsten Lauritzen (V) kaldt leasingbranchen ind til »en alvorssnak«, som han kalder det. Han ser nemlig ikke for godt ud. Den er gal på to fronter. For det første bliver staten tørret for registreringsafgift. For det andet tager bilimportører, leasingselskaber og bilforhandlere sammen 475.350 kr. for en familiebil ved at lade som om, at den høje pris skyldes den forhadte registreringsafgift. Simsalabim -  sturr, sturr nummer.

Biler er blandt andet så dyre i Danmark, fordi nogle i bilbranchen og leasingbranchen scorer kolossale fortjenester, når de sælger biler til almindelige mennesker. De lader som om, at prisen på 475.350 kroner skyldes skattefars grådighed. Men det passer ikke.

Anders Heide Mortensen, erhvervspolitisk kommentator.

Når køberne ikke kan gennemskue kortkunsten, skyldes det uigennemsigtighed i markedet. Hvis man får en utæmmelig trang til en stor flaske Coca-Cola med 1,5 liter, er det anderledes. Så ved man, at colaen på en god dag koster en tier i Netto, 22,95 på en tankstation og noget vanvittigt udskænket i glas med limeskiver og isterninger på et spisested på Rungsted Havn.

Men sådan er det ikke med familiebilen. Her er der en fastsat listepris. Den kender køberen. Hvad der sker mellem havnekajen i København eller Fredericia og bilforretningen, ved køberen ikke. Og en hel del kunne tyde på, at bilbranchen – fra importørerne over leasingselskaberne til forhandlerne - nok ikke selv giver en rundvisning i forretningsmodellens mest interessante hjørner. Som med Coca-Cola tager branchen selvklart alt det for sin vare, som den kan hive hjem. Naturligvis. Men hvor kommer de 475.350 kr. egentlig fra?

Den tanke, som kan komme snigende, er, om bilbranchen måske skulle have en midlertidig frakendelse af kørekortet til at fastsætte udsalgsprisen på sine varer. Bare et år eller to. Fordi det kræver en form for ansvarlighed at operere med priser, som køberne ikke ved, hvor kommer fra. Er køberens pris importprisen på bilen, tillagt moms og afgifter og en rimelig avance i salgsleddene? Eller er det importprisen tilsat hokuspokus og en illusion om, at 475.350 kr. er, hvad en familiebil løber op i, når et skattesystem rager til sig?

Vi lytter.

Læs også