*

Debat
MINE NYHEDER
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Respektér medarbejderne – giv dem en god forklaring

Vi respekterer mennesker ved at sætte ord på, hvad vi gør og hvorfor. Det gælder også, når du er leder.

Har du nogensinde våget ved et bevidstløst, døende menneske? Det har jeg desværre. Ventetiden på den uundgåelige død kan være lang, og tankerne kværner uvilkårligt afsted. Hører hun noget? Sanser hun, at vi er her? Kan hun fornemme vores sorg?

Ingen ved det, men det professionelle plejepersonale kan fortælle, at hørelsen er det sidste, et menneske mister. Hvordan de har fundet ud af det, ved jeg ikke. Men jeg vælger at tro, at de har ret.

Og så bøjer jeg mig i støvet over, at plejerne ikke bare nøjes med at vide, men at de handler ud fra deres viden. »Så, nu flytter vi dig over på din venstre side«. »Nu skifter vi forbindingen«. »Nu vasker vi forsigtigt dit ansigt«.

Ingen reaktioner overhovedet får de på deres vedholdende bemærkninger og forklaringer, men ufortrødent fortsætter de med at beskrive og fortælle. Af respekt for den døende. Af respekt for den viden og erfaring de bærer rundt på.

Jeg har uendelig stor fidus til disse kvinder, der uden umiddelbar anerkendelse blot gør, hvad de er sat i verden for at gøre. At lindre et døende menneskes sidste tid, at få så meget værdighed ind i en vanskelig situation. Sådan! Og lad mig så bringe disse kvinders evne til at kommunikere ud over sygesengen og gøre dem til en inspiration for os andre. Denne solide forankrede viden om, at vi respekterer mennesker ved at sætte ord på, hvad vi gør og hvorfor, kan mange med fordel suge til sig. Også rigtig mange af de ledere, der måtte læse denne klumme.

Det er tåbeligt og uproduktivt, at en medarbejder bruger så mange kræfter på at gætte, hvad der sker i virksomheden eller i organisationen.

Trine Wiese, journalist og partner i Winther&Wiese

Det kompetente plejepersonale forstår, at kommunikation er en vej til, at et menneske oplever sig set, hørt og respekteret. Det samme synes mange ledere imidlertid at glemme. Hvorfor i alverden forklarer lederen ikke i højere grad, hvorfor vi på arbejdspladsen skal gøre sådan og ikke sådan? Hvorfor får vi ikke mere præcist at vide, hvad lederen er tilfreds eller utilfreds med ved vores arbejdsindsats?

Alt for mange mennesker går rundt med en udefinerbar følelse af, at lederen ikke kan lide ham eller hende. Og det er der jo ikke noget at sige til. For når tingene ikke bliver sagt, så bruger medarbejderen uvilkårligt uanede kræfter på at fortolke på alt fra ansigtsudtryk til handlinger:

»Så du, at produktionschefen holdt møde med ham topchefen. Han var helt rød i kammen, da han kom ud fra det møde. Hvad handler det om? Er der fyringer på vej? Hvorfor hilste chefen ikke på mig i morges? Jeg tror, noget er helt galt. Har nogen af jer andre fattet, hvorfor vi skal prioritere det her? Det forstår jeg ikke en dyt af ...«

Det er tåbeligt og uproduktivt, at en medarbejder bruger så mange kræfter på at gætte, hvad der sker i virksomheden eller i organisationen. Var medarbejderen i stedet oplyst, ville han i ro og mag kunne bruge tid på det, han får løn for, nemlig jobopgaven.

Men hvad er så de mulige forklaringer på, at lederen så hyppigt glemmer eller sjusker med kommunikationen? Ja, det kan f.eks. bunde i, at han er enten travl, konfliktsky, usikker eller arrogant.

• Refleksion til den travle: Begynder du mere systematisk at sætte ord og billeder på, hvad I gør og hvorfor, kræver det naturligvis, at du har tid til at gøre dig umage. Men bruger du først mere tid på at tegne og fortælle, vil du, på lidt længere sigt, vinde tid og overskud.
  • Refleksion til den konfliktsky: Ledelse kræver mod, og klar tale kræver mod. Du er nødt til at mande dig op og stå ved, hvad du mener og tænker. Hvad er du så bange for? Prøv at dykke lidt ned i din frygt og tag så et godt livtag med den.
  • Refleksion til den arrogante: Husk, at uden dine medarbejdere er du intet. Ledelse handler nu engang om at få mennesker med dig, og synes du dybest set ikke, at mennesker har krav på klar, respektfuld kommunikation, så har du et menneskesyn, der ikke skaber grobund for optimale præstationer.
  • Refleksion til den usikre: Du har fuldstændig ret i, at det er meget nemt at blive misforstået, og det er godt at være ydmyg over for evnen til at kommunikere.

Men at fortælle, forklare og lytte er nu engang nogle af de vigtigste ledelsesredskaber, så der er ikke andet for end at øve, øve og øve sig.

Tilbage til de dygtige plejeres verden: Ordene er få, bevægelserne er langsomme, og stilheden er ingen bange for.

De siger ikke så meget, de gode kvinder, for flere ord er ikke altid lige med bedre ord, ligesom for mange mellemregninger forekommer helt og aldeles unødvendige.

Læs også