*

Debat
MINE NYHEDER
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Nu må klynkeriet simpelthen stoppe

De unge på omkring 25 år føler sig pressede, skrev Berlingske forleden. De går faktisk igennem en "kvartvejskrise", lyder det. Det er akkurat så dumt, som man umiddelbart tænker.

Jeg var sidste år under Folkemødet blevet inviteret med i Vi ses hos Clement på DR. Inden kameraerne rullede, instruerede vært Clement Kjersgaard publikum i, at de gerne måtte buhe, klappe og huje af deltagerne, hvis de følte for det. Der bliver sagt værsgo og showet gik i gang. Jeg træder op på scenen som gæst nummer to og en af de første sætninger, som kommer ud af min mund, er: »Danskerne er for dovne«.

Der går et gisp igennem publikum. Det efterfølges af en mumlen og en lettere utilfreds stemning, men folk forbliver dog stille. Det er ikke første gang, at jeg fremsiger det synspunkt. Jeg skrev fx et indlæg på Computerworld under overskriften 'Vatindpakkede tøsedrenge: Derfor fostrer Danmark aldrig et nyt Skype'. Men lige så forbavsede og provokerede folk bliver, ligeså forundret bliver jeg over, at det udsagn opfattes som så dybt kontroversielt.

I Danmark er vi nemlig eksperter i at pakke folk ind i vat og finde på alle mulige undskyldninger for, at netop denne bestemte gruppe af mennesker skal få særbehandling. Det er som om, at vi dyrker vatindpakningen. Og den mentalitet gør simpelthen folk dovne.

Lad mig give et eksempel fra forleden. Sidste søndag kunne man i Berlingske læse, at de unge føler sig pressede. Vi har endda opfundet et nyt ord, som beskriver ’krisen’ for unge på 25 år - nemlig 'kvartvejskrisen'. Kvartvejskrisen? Det lyder som en dårlig joke. Nu må de dovne, vattede og pjevsede udtalelser altså høre op. Vi må gøre op med den form for unødvendig beskyttelsestrang, hvor vi gør os selv til pjok og bløddyr. Mennesker bliver stærkere af, at vi stiller krav og højner forventningerne til hinanden. Det nytter ikke noget, at vi leder efter undskyldninger for ikke at stille krav til sunde, raske unge mennesker på 25 år.

Selvfølgelig er der danskere, som af gode grunde ikke kan arbejde eller kræver særlige omstændigheder. Det er ikke dem, som jeg taler om. Jeg taler om de mennesker, som kan langt mere, end samfundet opdrager dem til. Dem, der har et potentiale, der tabes på gulvet. Og dem, der tror, de har det hårdt, fordi samfundet fortæller dem det. I stedet for vat og undskyldninger skal de have et kærligt spark bagi.

Kvartvejskrisen? Det lyder som en dårlig joke. Nu må de dovne, vattede og pjevsede udtalelser altså høre op.

Toke Kruse, serieiværksætter og debattør.

Danmark er et rigt land og kan blive en nation af mennesker, der tør at tage risiko og forfølge nye ideer, som var det noget af det mest naturlige i verden. Men det kræver, at vi bliver en nation af mennesker, som klart tager afstand, når Staten eller såkaldte stresseksperter opfører sig som støttepædagoger. Det kan umuligt være alle, der har brug for årelange sabbatår, fordi de skal finde sig selv. Det er simpelthen for langt ude.

Jeg siger ikke, at lidt tid væk fra job og uddannelse er skidt. Jeg siger blot, at det hverken er en menneskeret eller i samfundets interesse, at folk får lov til at fise den af. Vi har et samfund, som skal køre rundt, og regninger, der skal betales. Det klarer vi ikke, hvis vi pakker folk ind i vat og stiller dem i udsigt, at Staten klarer alt ting. På med vanten, drop pjevseriet og kom ind i kampen – du kan mere, end du tror.

Kvartvejskrise? Du er 25 år! Hvis der er noget, som er i krise, så er det, at vi umyndiggør de unge, inden de rammer jobmarkedet og dermed ikke tager dem seriøst, som voksne mennesker fra start.

Læs også