*

Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Vi savner dig allerede, Uber

Forbrugerne sidder tilbage med et dyrt og dårligt taximonopol, efter at kørselstjenesten Uber trak stikket.

Forleden tog jeg en almindelig taxi hjem fra byen. Prisen startede på 50 kr. Mens taxameteret gik, tænkte jeg, at jeg med Uber næsten kunne komme hele vejen hjem for startgebyret. Selvom taxitjenesten Uber var en kæmpe succes, der ifølge selskabet selv havde over 300.000 kunder og 2.000 chauffører i København, så kunne de danske politikere ikke finde en løsning, der gavnede både Uber og dens kritikere.

Den nye taxilov slår nemlig fast, at taxier skal have taxametre og sædefølere i bilerne. Det betyder, at Uber ville være nødsaget til at ændre sit koncept for at imødekomme lovgivningen. Imidlertid var taxametre overflødige i Uber. Uber-appen erstattede taxameteret. Sædefølere var også overflødige, da køreturene allerede var forudbestemt via Ubers kundeapp. Med andre ord så ville det være en ekstra omkostning og en forringelse af konceptet.

Det er egentlig absurd, at politikerne straffer Uber, selvom virksomheden gentænker branchen og antageligt belaster miljøet langt mindre. Burde politikerne ikke hellere opfordre de konventionelle taxier til at følge den teknologiske udvikling? Konventionelle taxier har rig mulighed for at benytte den samme teknologi, der gav Uber en konkurrencefordel. Hvorfor er det eksempelvis nødvendigt at installere taxameteret og sædeføleren i Uber-biler, når det kan gøres billigere med en app?

Pudsigt nok prøvede mange politikere også at forhindre dankortet, da det kom frem i sin tid. De mente, at kortet ville have negative konsekvenser for danskernes handlemønster. I dag kan vi ikke forestille os en tilværelse uden vores kreditkort. På samme måde skal politikerne øjensynligt også vænne sig til, at tiderne har ændret sig, hvad angår taxiservicen.

I Danmark er det normen, at vi pakker alle ind i vat. Også selvom det har negative konsekvenser for samfundet. Et af argumenterne imod Uber var, at tjenesten ikke er sikker nok for passagerne. Men de usikre passagerer kunne vel fortsætte med at køre i de gamle taxier. Hvorfor skal vi andre straffes på grund af dem? Min pris var nu oppe på kr. 150!

Kritikerne argumenterer, at Uber-chaufførerne ikke betalte skat. Men der må jo være rig mulighed for at holde chaufførerne i kort snor, da bilerne er 100 pct. kontantløse. Man ville nemt kunne registrere chaufførens omsætning måned for måned. Politikerne skulle blot have strammet reglerne, så Uber-chaufførerne ikke kørte sort. De burde have tilpasset lovningen – ikke forhindret innovation.

Det er simpelthen for naivt at tro, at man kan forhindre den teknologiske udvikling. Og hvis det ikke er Uber, så er det med garanti en lignende virksomhed, der kommer før eller siden. Det er bare et spørgsmål om tid.

Indtil da betaler jeg lidt over 200 kr. for mine taxiture, og jeg vil – på linje med tusindvis af andre danskere - savne Uber.

Læs også