*

Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Teknologien skaber nye forudsætninger for de kreative erhverv

Hvordan vil Augmented Reality, kunstig intelligens og Blockchain ændre musikindustrien?

Jeg var inviteret til at holde et oplæg på årets udgave af SPOT+ i Aarhus – som er en konference og et netværksevent i forbindelse med SPOT-festivalen. Mit indspil drejede sig om kreative byer og den kreative økonomi. Efterfølgende have jeg en dialog med nogle af deltagerne om udviklingen i teknologien, og hvad den vil betyde for musikken. Og ikke mindst, hvordan teknologi og kreativitet bliver en cocktail, der kommer til at påvirke de kreative erhverv. 

Det findes et antal studier, som peger på betydningen af den kreative økonomi og de kreative industrier. Blandt andet forudser World Economic Forum, at de kreative industrier vil komme til at beskæftige 30 millioner mennesker i de kommende år. Alene i UK bidrog den kreative økonomi i 2015 med 100 millioner kroner per time til den samlede økonomi. I Danmark omsætter de kreative erhverv for 280 milliarder kroner om året ifølge More Creative. Så det er ikke underligt, at den kreative økonomi får mere og mere opmærksomhed.

Men erhverv og industrier som arkitektur, bøger, musik, reklame, møbler og mode mm. kan jo ikke leve af kreativitet alene. Også produktion, distribution og forbrug af indhold er afgørende for den økonomiske udvikling. Her står så de teknologiske fremskridt centralt. Ofte peges på fire store teknologier, som allerede er her, og som vi ikke har set det fulde potentiale af endnu: 

Augmented Reality (AR) - en slags udvidet virkelighed, hvor man kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data, og Virtual Reality (VR) - en teknologi, hvor en bruger kan virke interaktivt med et computersimuleret miljø - er to af disse. Man finder dem allerede i f.eks. Pokémon Go og Facebook Spaces.

To andre er Artificial Intelligence eller kunstig intelligens (som handler om at få maskiner til at ”tænke”) og Blockchain. Den første har jo allerede gjort sit indtog i alt fra biler til bedre at kunne forudsige forbrugeres ønsker. Blockchain er måske ikke blevet hverdagssprog endnu, men det kommer nok, da det er et system, som muliggør direkte og sikker overførsel af værdier mellem to parter, uden at der er brug for verificering af en tredjepart.

Måske vil Blokchain muliggøre, at relationen mellem artister og publikum forandres, således at artister får flere royalties end pladeselskaberne og dermed forstærker selskabernes krise? Måske vil teknologien tilføje nye lag til oplevelsen af at gå til koncert? Måske vil kunstig intelligens hjælpe mig at finde artister, jeg ikke vidste, jeg søgte. Måske vil AR tilføre en spillelogik, som skaber større engagement og involvering? Og måske gør VR det muligt for mig at tage del i et andet artist-publikumforum før og efter koncerten?

Det er svært at spå om fremtiden, men det er nok ikke helt forkert at sige, at meget vil ændre sig inden for musikken og de andre kreative erhverv på grund af teknologi og vores kreativitet. Meget mere end vi forestiller os.

Læs også