*

Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Tre måder virksomheder kan få udbytte af Folkemødet

Folkemødet 2017 er overstået, og var på flere parametre en succes. Flere debatter, og flere topledere end sidst, og nok også flere besøgende. Der var mange roser og enkelte kritiske røster. Kritikken kredsede om at prisniveauet skræmmer mange væk fra at deltage.

Bertel Haarder (V), der var med til at skabe Folkemødet, udtalte i Folkemøde Avisen, at han håbede der kom en: ”takstpolitik som måske gavner foreningerne inklusive de små og mindrebemidlede”. I Bornholms Tidende sagde han, at Folkemødets bestyrelse skal: ”overveje sin prispolitik” og sørge for at det: ”ikke kun er de store og pengestærke, som kan få de gode pladser”.

Pia Kjærsgaard (DF) var mere tydelig: ”Jeg synes, at den store fejl ved Folkemødet er, at det er så dyrt, som det er. Det afholder rigtigt mange fra at komme herover. Det er godt nok dyrt at at komme her fra andre dele af landet; det er dyrt at bo, og det er dyrt at spise. Så det synes jeg virkelig, man burde overveje seriøst at gøre noget ved”

Diskussionen rør ved hele fundamentet om Folkemødet som et demokratiprojekt, hvor den demokratiske samtale flyttes fra Christiansborg i lukkede fora, og ud blandt folket. Hvis befolkningen ikke kommer til Bornholm, forsvinder den grundlæggende ide og eksistensberettigelse også for Folkemødet.

Men udover demokrati i praksis får arrangørerne af de mere end 3200 debatter ofte et specifikt politisk udbytte, når de inviterer toppolitikere, eksperter, embedsmænd og andre beslutningstagere til debat. Det gælder både Danske Bank, Landbrug & Fødevare og Dansk Industri, som er massivt tilstede med egne telte og massevis af arrangementer, men det gælder også mindre organisationer som f.eks. SAND. De hjemløses landsforening.

Men hvilke udbytte kan man opnå med et veltilrettelagt arrangement? Der er i hvert fald tre måder Folkemødet kan skabe politisk udbytte på.

Politisk netværk

Folkemødet er et ideelt sted at vedligeholde og ikke mindst skabe politiske netværk. Det kan både ske ved selv at holde et arrangement, hvor ministre og ordførere fra relevante partier er inviteret. Men det kan også ske ved simpelthen at gå rundt og møde folk under Folkemødet.

Politiske løfter

Der kan også sættes debatter op, hvor politikere kan give løfter om f.eks. at vil rejse en dagsorden, give et tilskud, eller støtte den ene eller anden sag. Det er klart, at deltagende politikere ikke kan love guld og grønne skove, der ikke er opbakning til i partiet, men er debatten sat rigtigt op, kan holdninger og personer flyttes.

Politiske ideer

Sidst men ikke mindst kan man blive inspireret og få ideer til, hvordan man skal rejse og drive en dagsorden, når man skal drive en politisk agenda og ændre holdninger. Folkemødet er nemlig et politisk laboratorium for, hvordan politisk interessevaretagelse og politik kan føres og udvikle sig.

Mads Christian Esbensen er klummeskribent, forfatter og partner i Policy Group.

BRANCHENYT
Læs også