Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Udlicitering bør naturligvis ske med omtanke

Men det er afgørende at komme i gang og lægge en køreplan for fuld konkurrenceudsættelse, mener Otto Brøns-Petersen, analysechef i tænketanken Cepos.

Trafikministeren vil have mere togdrift i udbud. Det er godt. En dugfrisk analyse af Finn Lauritzen foretaget for Cepos peger på en sandsynlig samfundsøkonomisk gevinst på 700 mio. kr. om året. Det er en effektivitetsgevinst på ca. 25 pct. og svarer til erfaringerne fra bl.a. hidtidige danske og tyske udliciteringer.

I Tyskland vokser konkurrenceudsættelsen af regionaltogene støt i disse år. Også andre sammenlignelige lande udliciterer mere end os. I landene med mest konkurrence – Sverige, UK, Tyskland, Italien og Østrig – har der været nettofordele både for forbrugere og samfundsøkonomisk, konkluderer analysen.

I nogle tilfælde har der været begyndervanskeligheder. Det kan tale for at dele udliciteringen op i nogle klumper og høste erfaringer undervejs.

Men det er afgørende at komme i gang og lægge en køreplan for fuld konkurrenceudsættelse. I Danmark er det ikke kun tog, men også konkurrenceudsættelse, som har det med at blive ramt af forsinkelser. Signalproblemer og modvilje hos DSB har fået lov til at fungere som undskyldning.

Hvorfor er der gevinster ved at udlicitere – ikke bare togdriften, men på de fleste offentlige områder?

En blindgyde i diskussionen har det med at handle om de mennesker, der befolker den offentlige og private sektor. Nogle erhvervsfolk opfatter sig selv som særligt dynamiske, fremsynede og motiverede, mens de ser offentligt ansatte som bureaukratiske og tunge. Omvendt ser andre de offentligt ansatte som pligtopfyldende og styret af samfundshensyn, mens de private er hensynsløse og selvfokuserede.

Men der er ingen reel grund til at tro, at vi mennesker er så forskellige. Forskellene mellem de to sektorer består i incitamenter og selektionsmekanismer. Udlicitering tilfører et incitament til effektivitet og innovation. Det hænger sammen med selektionsmekanismen – at det bedste bud får opgaven.

Valget af det bedste bud sikrer i virkeligheden tre ting: For det første skaber det et incitament til at være effektiv og innovativ. For det andet sikrer det, at man rent faktisk vælger den mest effektive. Og for det tredje er det et objektivt kriterium, så der ikke er så meget rum til lobbyisme, politiske studehandler og særinteresser.

DSB er ikke uden grund blevet kaldt et selskab med 179 kunder. Med udlicitering bliver kunderne i stedet passagerne og skatteyderne.

Udlicitering bør naturligvis ske med omtanke og ikke f.eks. skabe incitamenter til at konkurrere kvaliteten ned. Men udlicitering bør være reglen, og statsmonopol undtagelsen – modsat i dag.

Af Otto Brøns-Petersen, analysechef i tænketanken Cepos.

BRANCHENYT
Læs også