*

Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Tech-giganterne danner nye lukkede økosystemer

Tech-giganterne er godt på vej til at dominere alle industrier. Alle industrier påvirkes af den digitale bevægelse, der tvinger etablerede spillere til at genopfinde og eje fremtidens økosystemer.

Twitter var hurtig til at gribe nyheden med et smil, da Amazons Jeff Bezos i juni annoncerede online gigantens køb af den eksklusive fødevarekæde Whole Foods.

Bezos: "Alexa, buy me something from Whole Foods."

Alexa: "Buying Whole Foods."

Bezos: ”Shit.”

Selv om Amazons virtuelle assistent næppe har haft noget at skulle have sagt, ramte joken plet i situationen. Med købet cementerer Bezos nemlig igen, at han har skabt sit eget økosystem, hvor det både er muligt at drive alle led af forretningen og bryde grænser med nye kanaler, indhold og hele industrier. Det er blot endnu et tiltag i Amazons strategi, som skal ændre den måde, vi køber varer på.

Men Amazon er langtfra den eneste tech-gigant, der sprænger de traditionelle markedsrammer. Der har mange spekulationer om Apples indtog indenfor selvkørende biler, og giganten har indtil for nylig holdt kortene tæt ind til livet. Apples CEO Tim Cook afslørede for første gang i juni måned, at Apple er i færd med at udvikle et system til en ny, selvkørende elektrisk bil. ”The Mother of all AI projects,” sagde Tim Cook til Bloomberg.

Om Apple ligefrem kan gå hen og true Tesla, eller levere et komplementært system, vil vise sig, men flere analytikere mener, de har potentiale til at blive en stor spiller, også på det marked.

Og på mediemarkedet er vi netop nu vidne til en af de største transformationer i det sidste årti. Mens Amazon ønsker at være kabel TV’ets svar på fysiske varer, så er der nye spillere der transformere vores TV underholdning. Her er streamingtjenesten Netflix gået fra analog postordre forretning med DVD’er i røde konvolutter til en verdensomspændende streaming platform og indholdsproducent. Med satsningen på egetproduceret kvalitetsindhold har Netflix overhalet både Apple og Amazon og truer nu også de hæderkronede cable kanaler i USA. Alene i 2017 vil Netflix fordoble antallet af egne serier med et budget på 6 milliarder dollars. Deres egne serier har været stor succes, herunder House of Cards og Orange is the New Black. Tjenesten har pt. 98 millioner brugere verden over og forventer at nå de 100 inden årets udgang. Alene i Danmark sidder de sammen med HBO Nordic på over halvdelen af streamingmarkedet og omsætter for 1,2 milliarder kroner – om måneden. Apple har naturligvis også opdaget, at unikt content er nøglen til succes – her har man netop hyret topchefer fra Sony Pictures til at stå for ”verdensomspændende video-relaterede indsatser”

Tilsammen er disse store tiltag reelt en game-changer for den måde vi forbruger, transporterer og underholder os selv på. Vælger Amazon at bruge deres nye mursten – Whole Foods mange lagre på tværs af USA – til at udvide distributionen af fødevarer, vil det komme mange til gavn. Ingen slår pt. Amazon på såkaldt last-mile delivery – i amerikanske storbyer garanterer et Prime-medlemskab levering inden for en time.

I fødevareindustrien mener man sågar, at Amazon kan være med til at afhjælpe de såkaldte ”food deserts” – madørkner – i amerikanske landområder, hvor der ikke er umiddelbar adgang til friske fødevarer.

Og taberne? Selvsagt de aktører, der er afhængige af den traditionelle model, bl.a. pakke- og emballagefirmaer, da Amazon formentlig vil indføre private labels i dagligvaresatsningen. De nuværende lageransatte i Whole Foods bliver formentlig erstattet af robotter, og ikke alle leverandører vil overleve et varesortiment baseret på Amazons algoritmer for mersalg.

Ingen tvivl om, at alle retailers i USA holder godt øje med overtagelsen. Kan man for eksempel se en Walmart gradvist forsvinde fra gadebilledet som boghandlerkæden Barnes and Noble?

Og med Amazons bestillingsredskab Dash Wand, Amazon Go butikker uden kasseapparater og de nylige ansøgning om dronetårne

omdanner de ganske enkelt alle led i forbrugskæden.

Der er ikke noget nyt i, at enkelte, visionære mennesker og virksomheder er med til at ændre den måde, vi lever på. Men det, der bør give stof til eftertanke, er at disse spillere med deres opkøb er ved at danne nye og lukkede økosystemer, hvor de har total kontrol over både varer og kanaler. Det er en game changer for alle industrier.

BRANCHENYT
Læs også