*

Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Den bløde del af forretningen er den hårde

Det er ikke salgsproblemer, der lukker de fleste virksomheder. Det er bristet tillid mellem mennesker.

Når jeg taler med venner og bekendte om deres arbejdsliv, så er det typisk chefen, den er gal med for de utilfredse. Det er meget sjældent arbejdsopgaverne eller lønnen, de er trætte af, men derimod et menneskeligt problem, såsom ledelseskompetencen, at virksomheden ikke synes at sætte pris på dem, eller at samarbejdet i afdelingen ikke fungerer. Det er tankevækkende. Fordi når du spørger en virksomhedsleder eller -ejer, hvad de største udfordringer er, så er det næsten altid indgang på nye markeder, presset fra konkurrenter eller salgsvanskeligheder. Der er altså et mismatch. Medarbejdere taler om såkaldte ”bløde” forretningsområder. Deres chefer taler om de ”hårde”.

Det kan jo kun gå galt.

Overalt ser jeg virksomheder som fokuserer al deres energi på de hårde forretningsområder. Deres mål er i tal, og de taler helst om strategier og vækstmål. De taler en masse om resultaterne, men ikke om hvordan de egentlig opnår dem. Som CEO er jeg naturligvis helt enig i at have fokus på resultater - det er trods alt derfor en virksomhed er sat i verden - men jeg mener, de er et resultat af de rette forudsætninger. Dvs. resultater er produktet af en ligning, der indeholder de rigtige elementer for at komme til det rette facit. Det vigtigste af de elementer er mennesker. Dem der skal skabe produkterne, sælge dem og holde relationer. Derfor har det altid undret mig, at HR bliver betragtet som en mindre vigtig afdeling end for eksempel salg og økonomi. Det er jo mennesker, der skaber resultaterne, derfor burde de vel rent logisk komme først!

Jeg har gennem årene arbejdet tæt på 100 startups, investeringsfonde og organisationer, bl.a. gennem mange bestyrelsesposter. De har det til fælles, at hvis det går galt, så er det stort set altid mellem menneskerne. Det er ikke salgsproblemer, der lukker de fleste virksomheder, heller ikke strategiske udfordringer eller innovationsproblemer. Det er bristet tillid mellem mennesker. Det er egoer og usagte sandheder. Det er svigt, og følen sig uden for, ikke værdsat og uklarhed om forventninger. Det er altså, når der fejles i den bløde del, at det har de mest katastrofale konsekvenser.

Modsat har jeg blandt de virksomheder, jeg arbejder med, hvor det går usædvanligt godt, oplevet en voldsomt motiveret arbejdsstyrke, der føler sig en del af et større fælles mål. Som forstår, hvordan deres arbejde gør en forskel for virksomhedens samlede output, og som identificerer sig med virksomhedens vision.

Jeg er kommet til den konklusion, at det er det bløde ikke kun er vigtigere, end vi troede i traditionel forretningsforståelse - det bløde er faktisk det hårde!

Jeg tror fremtiden ser lysest ud for de virksomheder, som forstår, at rækkefølgen for vækst er:

1. Find de rigtige mennesker (og det betyder altså også at skille sig af med de forkerte),
  2. Behandl de mennesker, som du gerne selv vil behandles med klare linjer, mål i er enige om samt fleksibilitet og respekt.
  3. Lav et produkt, der er solidt og innovativt og tænk meget over, hvordan i angriber markedet klogest
  4. Løb rigtigt stærkt sammen som hold

Når man stiller det op i den rækkefølge, så er venturekapital, salgstal, mål og alle de andre hårde discipliner først noget, man kan forvente at have succes med, efter man har styr på de menneskelige ressourcer.

I de virksomheder, hvor jeg har været direkte involveret som leder eller bestyrelsesmedlem, har vi arbejdet benhårdt på at sammensætte det rigtige hold, og til at have modet til at sige fra, når der er een, der trækker de andre ned i sin afdeling. Vi har investeret i tillid mellem mennesker, også selvom det koster tid, penge og møder. Og vi har investeret i ærlighed og åbenhed, således at vi har chefer, som tør sige tingene, som de er, og er klædt på med følelsesmæssigt intelligens og indsigt.

Mennesker er grundstenen i enhver succesfuld virksomhed. Dér, hvor jeg personligt har haft mest succes, er, når vi har forstået at give plads til fleksibilitet og personlighed. Jeg har aldrig forstået, hvorfor det de fleste steder kun tæller som produktivitet, når man sidder bag sin computer? Og hvorfor det er så vigtigt, man er på kontoret netop den time, hvor ens barn skal hentes i børnehaven? Og hvorfor man skal ansætte folk ud fra, hvad de er udannet i, stedet for hvad de har naturligt anlæg for? Og hvorfor det er så vigtigt, at de taler dansk?

Jeg mener, at der går en chokerende mængde talent tabt på gulvet i det nuværende arbejdsmarked, fordi vi insisterer på at putte mennesker ind i standardiserede kasser. Hvis vi i stedet sætter individerne først, så kan vi nå ind til den naturlige drivkraft og skaberevne, der lige nu går os forbi som arbejdsgivere.

Læs også