Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Gaming er Danmarks oversete eksporteventyr

Med bedre rammer kan danske spilvirksomheder sagtens tage en endnu større del af det globale marked for computerspil, der forventes at nå en indtjening på over 128 milliarder dollars i 2020.

Opmuntret af en række nordiske spilsucceser har den danske spilbranche i den seneste tid lagt sig i selen for at overbevise omverden om, at gaming har potentialet til at blive Danmarks næste eksportsucces. Og meget tyder på, at det er en realistisk ambition.

På verdensplan spiller mere end 2,6 mia. mennesker mobilspil, og spilindustrien genererer i dag mere indtjening end film og musik – tilsammen! Derfor er det nu rammerne for de danske gaming-virksomheder skal på plads, så Danmark kan være med helt fremme i en gigantisk branche, der kun vokser sig større.

Den danske spilbranche har heldigvis selv ambitionerne på plads og sigter efter at fordoble omsætningen inden udgangen af 2020. Til den tid estimerer analysevirksomheden Newzoo, at branchens globale indtjening samlet når 128,5 mia. dollars. Det er min klare overbevisning, at danske spilvirksomheder sagtens kan løbe med en betydelig andel af det beløb.

Danmark og de øvrige nordiske lande har nemlig for længst markeret sig som en region, der bidrager afgørende til gamingens globale omsætning. Alene blandt Amazon Web Services’ nordiske kunder finder vi et væld af dygtige udviklere med kreative ideer af internationalt format. Se bare på superhittet Subway Surfers fra danske Kiloo og SYBO Games. Danmark har også fostret Unity Technologies, hvis teknologi bruges i omkring 35% af alle verdens computerspil i dag. Milliardsuccesen Clash of Clans kommer fra finske Supercell, og svenske King har gjort hele verden sliksulten med Candy Crush.

Samtidig har Nordens store middelklasse vist sig at være et fremragende testpublikum for nye spil. Hitter et spil i Danmark eller Sverige, har det en god sandsynlighed for at klare sig globalt. Og når en idé har vist sig holdbar, gør Nordens veludviklede digitale infrastruktur det nemt at løfte en succes ud til markeder over hele verden.

Langt de fleste nordiske spildesignere har i dag opdaget fordelene ved at arbejde cloud-baseret, så der ikke først skal investeres i kostbar infrastruktur. I stedet kan de kreative ideer hurtigt blive levende, og endnu hurtigere skaleres fra lokal demo til internationalt kultfænomen.

Gaming er big business, og hvis vi løfter ambitionerne endnu højere kan vi sagtens gøre spiludvikling til en af Danmarks helt store eksportsucceser. Det kræver dog en samlet og fokuseret indsats at skabe de helt rette rammer – men det vil efter alt at dømme være indsatsen værd.

Af Darren Mowry, Managing Director, Amazon Web Services EMEA

BRANCHENYT
Læs også