*

Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Okay, lobbyister, her er vores tal. Hvor er jeres?

Direktøren for brancheforeningen for investeringsfonde, IFB, kritiserer os for, at vi ikke har trukket alle omkostninger fra i vores afkasttal. Det gør vi gerne. Men det gør bankerne jo langt fra altid

For nylig skrev jeg her på Finans, at brancheforeningen for investeringsfonde (IFB) ikke bruger megen energi på at vise, hvordan danske investeringsforeninger klarer sig i forhold til markedsafkastet – altså om de skaber et godt eller dårligt afkast til medlemmerne. Det sædvanlige svar er at undlade at kommentere direkte på, at afkastene er dårlige, og i stedet dreje fokus over på et andet emne. I dette tilfælde omkostninger. I IFB’s svar på mit indlæg opfordres Miranova til at vise afkast efter alle omkostninger på vores hjemmeside.

Anders Klinkby har en rigtig god pointe. Ikke at vi skjuler tallene: Tværtimod, vi har lavet en let anvendelig omkostningsberegner, der findes tydeligt på vores hjemmeside under punktet Priser. Det er vores mest besøgte underside, og det fortæller, at folk er interesserede i, hvad investering koster. Vi er også meget tydelige med, at man skal have en formue på cirka to millioner kroner, før det giver mening at være kunde hos os.

Men så giver det til gengæld også rigtig god mening. For vores omkostninger er meget små. For at vise dette endnu tydeligere, har vi samlet tallene for, hvad kunder har fået i afkast via os, samt hvad man betaler til os for rådgivning og formueforvaltning.

Og nu glæder jeg mig virkelig til, at bankerne gør det samme.

Miranova er jo en formueforvalter: Vi rådgiver vores kunder og forvalter deres formue for dem, og det gør vi ved at investere pengene i forskellige former for billige ETF’er. Vi skal derfor sammenlignes med bankernes private banking-afdelinger. De rådgiver og forvalter også kundernes formuer, og det gør de typisk ved at sætte pengene i investeringsforeninger.

Og nu synes jeg Anders Klinkby skulle slå et slag forbi de største bankers hjemmesider. Så vil han se, at bankernes private banking-afdelinger ikke i alle tilfælde fortæller, hvad kunderne tjener i afkast, og hvad de skal betale i omkostninger. Altså lige netop de tal Klinkby efterspørger hos Miranova.

Man kan læse alt muligt om frynsegoder – gå-hjem-møder, kundemagasiner og eksklusive kreditkort. Endda får man indtrykket, at to banker er kåret samme firma til at være bedst til private-banking. Men ikke noget om afkast. Det er virkelig underligt, for man sparer da op for at få et afkast og ikke et kundeblad.

Og det skal vi da have gjort noget ved. Så her er min opfordring til Anders Klinkby:

Skulle vi to ikke gå sammen om en fælles opfordring til alle landets banker om at vise afkasttal efter fradrag af alle omkostninger? Bare nogle standardtal for bestemte kundetyper, for eksempel en kunde der skal have sine penge anbragt 50-50 i obligationer og globale aktier? Det er nemt at regne ud.

En fælles henvendelse fra os to vil helt sikkert vække opmærksomhed og gøre indtryk, og jeg kan jo forstå, at konkurrence og gennemsigtighed i markedet ligger IFB meget på sinde. Finans.dk vil sikkert gerne optage vores fælles debatindlæg.

Af Rune Wagenitz Sørensen, adm. direktør, Miranova

Læs også