*

Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Har du udfordret dine Millennials i dag?

I dag er den vigtigste og mest efterspurgte medarbejdergruppe the Millennials – også kaldet generation Y. De er den bedst uddannede, mest berejste, mest digitaliserede, mest udadvendte og den mest ambitiøse generation nogensinde. Men også de sværeste at tiltrække og holde fast på.

At tiltrække og fastholde (unge) top-talenter har altid været et issue for virksomhederne. Og det er ikke blevet mindre. Millennials udgør i dag 35% af den erhvervsaktive befolkning, og i 2020 udgør de 46%. Disse 18 – 37 årige er den mest efterspurgte medarbejdergruppe nogensinde.

De fleste topchefer er i dag +40, og stort set alle halter bagefter på ét væsentligt punkt. Det digitale. Alene af den grund har vi brug for Millennials. De er nemlig vokset op mens medieforbruget gik fra TV, aviser og video til online medier. Den digitale verden er en integreret del af deres bevidsthed; de tænker digitalt, og lige præcis det har vi som ledere brug for at kunne konkurrere i et globalt digitalt marked. Men de er mere end blot digitale, og de har mange kvaliteter som virksomhederne har brug for.

Problemet er at Millennials er sværere at tiltrække og fastholde end andre medarbejdere. De stiller anderledes krav til en arbejdsplads, end vi vant til. Lidt firkantet sagt vil de have en arbejdsplads hvor de kan være en del af et større fællesskab, vise deres talent og ikke mindst gøre en forskel!

Så hvad skal du som leder være opmærksom på for at tiltrække og holde på Millennials?

Først og fremmest trives Millennials ikke i en low-performance kultur. Unge ambitiøse medarbejdere vil arbejde i en organisation hvor barren for performance er sat højt. De ønsker at have noget at stræbe efter, og en virksomhed hvor dagens højdepunkt er frokosten, fyraften kl. 16:00 eller frynsegoder som gratis trailer smutter de hurtigt fra.

Fællesskabet betyder alt for Millennials. For de ikke-indviede kan unges mange timer på smartphonen virke som en ensom tilværelse. Men sandheden er at for Millennials er det online fællesskab en lige så stor del af virkeligheden som fællesskabet med familien eller en festival med tusindvis af andre mennesker. Millennials ønsker at være en del af et spændende team, af en inspirerende kultur, af en slags ”bevægelse” med et fælles formål.

Aktiekurs, cash flow og indtjeningsgrad driver ikke Millennials. Millennials vil gøre en forskel. For kunder, miljø eller omverdenen. De ønsker at bidrage til et større formål som er vigtigere end virksomhedens bundlinje. Jo, de ved godt at virksomheden skal tjene penge – det vil de også selv – men Millennials vil ændre verden. De gider ikke knokle for at chefen kan få sin nye Mercedes.  

Millennials forventer at blive bedømt på deres resultater, og ikke på om de er tilstede på kontoret fra 08:00 – 16:00. De ønsker at kunne arbejde hvor som helst og når som helst. For dem er der ikke den store kløft mellem arbejds- og privatliv. Og de vil have en chef der kan motivere, kan skubbe grænserne og tænke ud af boksen sammen med dem.

De er hele tiden på vej til et sted hvor de kan vise deres talent og blive en del af et spændende team. Så bliver deres behov for fællesskab, formål, anerkendelse og fleksibilitet ikke mødt, kan du være sikker på at de er på vej ud af døren.

Det kræver sin leder at få det optimale ud af sine Millennials. Og man skal nok gøre sig klart at de ikke kommer til at fejre 25 års jubilæum i virksomheden. Men det handler om at give dem ansvar, mobilitet og have et klart formål for virksomhedens virke. Til gengæld får du nytænkning, resultater og et stærkt team der brænder for det de laver og som tager virksomheden til nye højder.

Af Thomas Honoré, direktør i it-selskabet Columbus.

Læs også