*

Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Stopper du op og tænker dig om?

Prøv at føre dagbog eller mødes regelmæssigt med en lederkollega og tal om jeres udvikling og indsats. Du vil blive overrasket over effekten.

Teresa Amabile, en professor ved Harvard Business School, og psykologen Steven Kramer har gennemført et omfattende og meget spændende forskningsprojekt for at afdække, hvordan medarbejderes følelser påvirker deres produktivitet.

Forsøget foregik ved, at testpersonerne hver dag fik en email med en række spørgsmål om deres arbejdsdag. Man kom frem til mange spændende resultater, bl.a. at glade medarbejdere er mere produktive og kreative. Men en af de vigtigste opdagelser fra forsøget opstod ved et uheld. Det sidste spørgsmål i den daglige email bad forsøgspersonerne om at beskrive en oplevelse fra dagen, som de særligt hæftede sig ved.

Her er, hvad Amabile og Kramer fandt:

Selv om spørgsmålet kun handlede om at beskrive en oplevelse, stoppede folk ofte ikke med det. De fortalte – ofte meget detaljeret – om deres opfattelse af hændelsen, hvilke tanker den affødte, og hvad de følte om det.

Og det førte til denne uventede opdagelse: Selve det at føre en arbejdsdagbog, har en række meget positive effekter. Her forklarer Sarah Kaus, stifter af firmaet S'Well, som laver isolerede drikkedunke, hvad hun får ud af at føre en journal:

»At føre en dagbog på arbejdet har givet mig fokus på at identificere mine styrker og de aktiviteter, der giver mig mest arbejdsglæde. Jeg har lært meget om, hvordan jeg kan være mest engageret og dermed skabe mest succes i arbejdet. Dagbogen har også gjort mig mere tålmodig og bedre til at planlægge. Det er altid opmuntrende at gå tilbage i dagbogen og se, hvor langt jeg er kommet på et års tid, og hvordan store forhindringer blev til mindre fartbump i bakspejlet. Dagbogen giver mig perspektiv, når jeg møder nye udfordringer. Selv nu som travl iværksætter kunne jeg aldrig drømme om ikke lige at tage et øjeblik sidst på dagen til at notere mine fremskridt og mine håb og planer for den næste fase.«

Stop og tænk. Det vil gøre dig gladere, mere produktiv og en bedre leder.

Alexander Kjerulf, ekspert i arbejdsglæde og forfatter til bestselleren ”Happy Hour fra 8 til 16”

Ledere har travlt. Jeg har mødt mange ledere, som altid er næsten 100 pct. booket i kalenderen mange uger frem med møder og arbejde, og som aldrig sætter tid af til reflektion og omtanke. Det er en dårlig ide. I den fremragende artikel ”In Praise of Slack: Time Is of the Essence” fortæller M. B. Lawson hvorfor:

»Mere komplekse systemer og teknologier kræver mere, ikke mindre, tid til at overvåge og behandle information. Fremtidens krav om strategisk fleksibilitet og om at integrere læring og viden igennem organisationer understreger behovet for at genoverveje vigtigheden af tid på arbejdspladsen – og at erkende, at alle organisationens ressourcer ikke kan være afsat til direkte arbejde, hvis vi skal have tid til at være opmærksomme på, tænke over og drage nytte af den viden, vi opsamler.«

Der skal simpelthen være tid til at stoppe og tænke – ellers bliver vi aldrig dygtigere. Gør du nogensinde det, eller er du konstant optaget af møder, telefoner, emails og arbejde? Her er tre gode forslag til, hvordan du kan gøre det:

  1. Før en daglig eller ugentlig arbejdsdagbog. Lige inden du forlader arbejdspladsen, kan du skrive nogle få linjer med obeservationer fra din dag/uge.
  2. Tag noget mig-tid hver dag, hvor du gå i enrum og bruger 5 minutter på at tænke over, hvad der sker omkring dig på arbejdet, og hvad du tænker og føler om det.
  3. Du kan mødes regelmæssigt med en kollega, og I kan reflektere sammen.

SEB Pension i Danmark har sat det sidste af de tre forslag i system og lavet en buddy-ordning, hvor alle medarbejdere mødes i grupper af tre hver anden uge for at reflektere over arbejdet. Hver person vælger et tema eller en udfordring, de gerne vil arbejde med og bruger så møderne til at følge op på og støtte hinandens fremskridt. En af SEB Pensions ledere fortalte mig, at hun har valgt at fokusere på at blive bedre til at give feedback, og at denne regelmæssige strukturerede reflektion har hjulpet hende ved at få ideer og tips fra sine lederkolleger, ved at få mere klarhed over sine mål og de fremskridt, hun gør, og ved at få bedre og dybere relationer til kolleger, som deler udfordringer og succeser.

Så en klar opfordring til alle ledere er denne: Stop og tænk. Det vil gøre dig gladere, mere produktiv og til en bedre leder.

Læs også