*

Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Formel 1 kommer til byen

Verdens mest kendte racerløb rykker tættere på byernes kerner, men kan være på vej ud af Singapore. Måske er det en åbning for København.

Den nu tidligere tyske racerkører Nico Rosberg fejrede sin sejr i sidste års grand prix i Singapore med et hop ud af Mercedes-bilen. Den asiatiske storbys nattehimmel er blevet ikonisk for Formel 1. Arkivfoto: AP

I weekenden ruller de toptunede Formel 1-racere rundt i Singapores gader for 10. gang.

Om det også er den sidste vides ikke i skrivende stund.

En fornyelse af kontrakten hænger stadig i luften.

Singapores Formel 1 Grand Prix er med i løbskalenderen for 2018. Men det er muligt, at andre overtager Singapores slot.

Derimod er det sikkert, at der om et par uger køres Formel 1 i Malaysia for sidste gang. Malaysias Grand Prix var sponseret af landets store olieselskab, Petronas. Men olieindustrien er ikke hvad den har været. Det er Formel 1 heller ikke.

Fascinationen af løbet, farten, bilerne og heltene var tidligere nok i sig selv til at tiltrække tilskuere og sponsorer. Det er det ikke længere. Malaysias løb blev kørt på Sepang-banen godt ude på landet langt fra Kuala Lumpur og storbyens trygge hoteller og vandhuller. Det er ikke længere attraktivt. Et moderne publikum kræver faciliteter og nærhed til storbyens fristelser.

Den udvikling har lukket løbene i Indien og Sydkorea.

Som et lysende symbol på den modsatte udvikling har Singapore været en gigantisk succes på alle fronter. Den tidligere Formel 1-ejer, Bernie Ecclestone, kaldte løbet for kronjuvelen i sin årlige løbskalender. Ecclestone solgte sidste år sit livsværk til et amerikansk underholdningskonsortium, der har set det samme som Ecclestone. Formel 1 skal være en helhedsoplevelse med alt muligt fra underholdnings -og hospitalityindustrien bygget rundt omkring selve løbet. Der skal være restauranter, barer, hoteller og fest og ballade i gå-afstand fra banen.

Det er på stenbroen, fremtiden ligger for verdens mest glamourøse racerløb.

Jan Lund, konsulent, forfatter og kommentator med base i Singapore

Det forstod Singapore fra starten. Grand prix’et lå som centrum i en 14 dages festival, der også inkluderede kunst og kultur. Et omfattende musikprogram fra flere scener har været fast standard. Der har været rockkoncerter med stribevis af store navne fra Robbie Williams til Queen. I år kan man bl.a. høre Duran Duran.

Der bliver lavet farvestrålende underholdningsshows på og omkring Singapore River. Der arrangeres et væld af mere private eller erhvervsbetonede arrangementer.

Løbet kom allerede i sin tredje sæson ind under hatten af konferencer og kongresser (MICE: Meetings, Incentives, Conventions, Exhibitions). For en by med Singapores profil som asiatisk hovedkvarter for mere end 4.000 internationale selskaber er lidt gaderæs i lygternes skær en fremragende ramme for at samle medarbejdere og/eller kunder. Turisterne strømmer til. Der sælges omkring 40.000 billetter i udlandet. Tilskuertallet har ligget mellem 73.000 og 100.000. I år er der reelt udsolgt.

På den økonomiske front har det været en betydelig succes. I en rapport efter de første fem år regnede regeringen sig frem til et årligt nettooverskud på selve løbet på 500 mio. kr. plus andre 500 mio. kr. i kraft af flere turister og investeringer. 1 mia. kr. ekstra i kassen årligt i 10 år for en udvidet weekend med motorsportens fuldblod i gaderne.

Det er en af grundene til at, årets forhandlinger har trukket ud. Et grand prix er dyrt at arrangere. Omkostningerne ligger i omegnen af 750 mio. kr., som deles forholdsmæssigt mellem Formel 1 og staten. Det er klart, at det beløb er et forhandlingsobjekt, hvor begge parter har gode argumenter for, at det kan justeres.

Formel 1 skal være en helhedsoplevelse med alt muligt fra underholdnings -og hospitalityindustrien bygget rundt omkring selve løbet. Der skal være restauranter, barer, hoteller og fest og ballade i gå-afstand fra banen.

Jan Lund, konsulent, forfatter og kommentator med base i Singapore

Hvad er Formel 1 uden Singapore? Hvad Singapore uden Formel 1?

Alene den spektakulære ramme som natløb med de oplyste skyskrabere som back-drop har haft en uvurderlig brandingværdi globalt. For Singapore – men også for Formel 1.

Noget særligt og specielt er vejen frem, men det kan andre byer måske også tilbyde. Foreløbig satser de nye amerikanske ejere mest på Asien – på nye byer og et nyt publikum. Men det er her, København måske kan finde en niche, hvis det skulle lykkes at få puslespillet til at falde på plads for et løb i den danske hovedstad.

»Jeg bruger masse af tid på proaktivt at kontakte byer. Vi sigter mod ikoniske byer, hvor der er store baser af fans og specielt nye fans, som vi kan aktivere,« forklarer chefen for Formel 1’s kommercielle operationer Sean Bratches.

Han konstaterer, at Asien er det største marked, og at man forhandler om at få placeret løb på nye og uventede destinationer i den del af verden. Det bliver nye byer.

Om København får chancen vides ikke. Men det står fast, at Formel 1 kommer til byen. Det er på stenbroen, fremtiden ligger for verdens mest glamourøse racerløb.

Læs også