*

Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Investorfradraget er fint, men vi har brug for et opgør med lønmodtagerkulturen

Behovet for at fremme iværksætteri i Danmark er alarmerende. Og det er ikke nok at gøre som landets business angels ønsker og blot lempe skattereglerne en smule, skriver formanden for Dansk Iværksætterforening

Billedet er fra startupkontoret Founders House på Islands Brygge. Foto: Mathias Svold.

Behovet for at fremme iværksætteri i Danmark er alarmerende. Iværksætteriet står stille og har gjort det i årevis. Så der er mange gode og indlysende grunde til at diskutere iværksætteri.

To erfarne herrer med kapital på bankbogen – Jesper Jarlbæk (JJ) og Jesper Højbjerg Christensen (JHC) fra den lille eksklusive business angels-forening, der er på størrelse med en VL-gruppe i provinsen – giver deres bud på, hvordan Danmark bliver en iværksætternation i et indlæg på Finans. I deres klarsyn er det sjovt nok kun erfaring og kapital, der mangler. Resten er der styr på.

Desværre rækker de to herrers klarsyn kun til enden af egen næsetip, og det er helt tydeligt forbigået dem, at Danmark på det anerkendte Global Entrepreneurship Index har taget den største nedtur, som iværksætterindekset nogensinde har observeret for en af de ti højest placerede nationer i verden. På "evne til at starte nye virksomheder" ligger Danmark nu på niveau med Rumænien. Det ser endnu værre ud, når det gælder ønsket om at starte og vækste en seriøs forretning. Her ligger Danmark på niveau med Afrika.

De kæmpe udfordringer, som dansk iværksætteri står overfor, kan derfor ikke reduceres til et spørgsmål om, at der kun mangler lidt penge og noget erfaring, som Jarlbæk og Højbjerg Christensen meget forsimplet forsøger i indlægget på Finans. Der er brug for at sætte skub i iværksætteriet. Det har Iværksætterpanelet da også konstateret. Derfor er det godt, at erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) vil gøre regeringens Iværksætterpanel permanent.

Udfordringen er imidlertid, at mange af panelets forslag snarere er rettet mod investorer end iværksættere. Som formand for Dansk Iværksætterforening kunne jeg godt have ønsket mig, at panelets anbefalinger havde indeholdt flere forslag, der var mere målrettet de konkrete iværksættere. Det har jeg også spillet ind med i dialogen med Iværksætterpanelets formand undervejs, som jeg i øvrigt synes har gjort et særdeles godt og solidt arbejde.

Skal Danmark være en førende iværksætternation, er det ikke nok at hjælpe virksomheder, der allerede er i vækst, med mere kapital. Også de helt små iværksættere og virksomheder har brug for lettelser i hverdagen – herunder også skattelettelser

Peter Joakim Kofler, formand for Dansk Iværksætterforening.

Derfor er jeg jo heller ikke uenig i eksempelvis forslaget om investorfradrag. Tværtimod. Men som det er udformet, batter det bare ikke så meget. I regeringens forslag regnes der det første år med et mindreprovenu i statskassen af samme størrelsesorden, som Københavns Kommune bruger på cykelstier. Og i Sverige – som er forbilledet – er fradraget nærmest blevet en fuser og senest yderligere begrænset i 2016 på grund af EU-krav. Det er vel vigtige pointer at få frem i lyset, så segmentet af business angels ikke går i selvsving over ganske små tiltag.

Skal Danmark være en førende iværksætternation, er det ikke nok at hjælpe virksomheder, der allerede er i vækst, med mere kapital. Også de helt små iværksættere og virksomheder har brug for lettelser i hverdagen – herunder også skattelettelser. Et synspunkt jeg har gjort mig til talsmand for under Iværksætterpanelets arbejde.

Vi kan alle være glade, når selvstændigheden og dermed iværksætteriet trives. Også de få danske business angels. Så spirer iværksætteriet, og først der bliver vækst en realitet. Derfor mener jeg, at modsætningen mellem vækst og iværksætteri er falsk. En af de bedste måder at få vækst på, handler om at få en stærkere selvstændighedskultur i et af verdens mest udprægede lønmodtagersamfund. Jeg synes faktisk, det er en opgave, som også de danske business angels burde være med at løfte.

Af Peter Joakim Kofler, formand for Dansk Iværksætterforening.

BRANCHENYT
Læs også