*

Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Tiden er løbet fra Postnord: Lad moderne spillere komme til

Det er ingen naturlov, at priserne stiger, hvis regeringen slækker på befordringspligten på større breve i landdistrikterne. Men det kræver, at man åbner op for mere konkurrence og sløjfer de mest rigide regler, skriver direktør.

Den digitale fragtplatform Mover har nu knap 5.000 chauffører tilknyttet. Foto: PR.

Teknologien og deleøkonomien har åbnet for langt mere fleksible services og bedre udnyttelse af samfundets ressourcer. Postnord har cirka 3.000 chauffører til at køre omdeling. Men der findes knap 400.000 varebiler og 2,5 millioner personbiler i Danmark.

Der er altså massevis af potentielle chauffører derude, der kan konkurrere med Postnord, hvis de fik chancen. I Mover alene har vi aktiveret omkring knap 5.000 af dem. Og vi kan levere posten. Derfor: Grib de nye muligheder, som digitaliseringen giver, og lad de lokale borgere hente og fordele pakker og breve. Tiden er løbet fra monopolets gammeldags forretningsmodel.

Indtil videre har meget af debatten om den såkaldte platformsøkonomi handlet om frygten for sort arbejde. Men platformsvirksomheder gør det nemt for Skat at få indsigt i alt fra indtjening, køretid, sted, afstand, rute og køretøj, da alt registreres automatisk i en applikation. Vi har chaufførernes navn, CPR-nummer, foto, kørekort, pas eller arbejdstilladelse, dansk registreringsattest på køretøjerne og ren straffeattest.

Men deleøkonomi er den direkte vej til løndumping, lyder det fra kritikerne. Intet kunne være mere forkert. Vores chauffører benytter os som et supplement. De modtager 80 procent af omsætningen direkte og afregnes i gennemsnit over 250 kr. per time, alt efter køretøj og opgave. Dermed vil nogle argumentere, at vores chauffører får mere udbetalt for den samme opgave, end de ville gøre hos Postnord. Det skyldes, at vi først og fremmest er en teknologivirksomhed. Vi har en effektiv forretningsmodel med lave omkostninger, som andre i transportsektoren har svært ved at konkurrere med.

Det store spørgsmål er, om vi kan vinde på Postnords hjemmebane i Danmark. Måske. Måske ikke. Men lige nu har vi slet ikke chancen for at forsøge.

Martin C. Hansen, direktør for Mover

Det store spørgsmål er, om vi kan vinde på Postnords hjemmebane i Danmark. Måske. Måske ikke. Men lige nu har vi slet ikke chancen for at forsøge. Der er nemlig kræfter i folketinget, som vil have strenge krav til små vognmænd og chauffører i mindre vogne. De skal tage uddannelser, stille økonomiske garantier og tilpasse sig godskørselsloven, som man normalt kun anvender på de store lastbiler. De komplekse regler vil resultere i, at der kommer færre vognmænd  og chauffører, og højere leveringspriser i en tid med stigende behov for transportservices.

Det er paradoksalt, at man strammer en markedsregulering, der kun er til fordel for de helt store og gamle spillere som Postnord, og modarbejder væksten hos den lille vognmandsvirksomhed, i stedet for at fremme effektive forretningsmodeller, hvor forholdene er bedre for alle parter. Vi er en dansk platformsvirksomhed, der går målrettet efter at indordne os under den danske model – og har selv været i løbende samarbejde med danske myndigheder som Skat, Trafikstyrelsen og Transportministeriet for at udvikle tjenesten til at passe til lovgivningen.

Så vi håber lovgiverne kan se perspektivet og vil lade nye, mere effektive kræfter komme til.

Af Martin C. Hansen, direktør for Mover.

BRANCHENYT
Læs også