*

Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Er vismændene er løbet tør for ideer?

Det ville klæde de økonomiske vismænd, hvis de kom med flere konkrete ideer til at udvide arbejdsstyrken og forlænge opsvinget

De økonomiske vismænd offentliggjorde tirsdag deres såkaldte efterårsrapport, hvor de stiller skarpt på økonomiens aktuelle sundhedstilstand. Selvom jeg ikke altid er enig, ligger der et solidt fagligt arbejde bag rapporterne, og vismændene hæver det økonomiske debatniveau herhjemme.

I deres nye rapport kigger de økonomiske vismænd traditionen tro på de økonomiske udsigter for de kommende år – faktisk helt frem til 2025. Vismændenes konklusion er, at det går godt i dansk økonomi, og at der er udsigt til høje vækstrater i hvert fald frem til 2025. Vismændene understreger, at der er en risiko knyttet til det stigende pres på arbejdsmarkedet, men de vurderer, at de allerede vedtagne reformer sikrer, at dansk økonomi holder sig på dydens smalle sti. Vismændene understreger dog, at det er vigtigt, at finanspolitikken ikke lempes i forhold til forslaget til finanslov for 2018.

Jeg håber, at vismændenes økonomiske vurderinger holder stik. Men jeg er mere bekymret end vismændene, hvad angår risikoen for overophedning. Det er rigtigt, at der er vedtaget reformer, som forventes at få arbejdsstyrken til at vokse over de kommende år, men der er mange usikkerhedsfaktorer knyttet til udviklingen.

Den største bidragsyder til den forventede stigning i arbejdsstyrken er den højere pensionsalder. Men vismændene tager ikke højde for, at det er meget sandsynligt, at selvpensionering og nedsat arbejdstid for seniorer kommer til at spille en stigende rolle. Det vil sandsynligvis betyde, at reformerne har mindre effekter end forudsat af vismændene.

Reformer gør en mærkbar og blivende forskel. Derfor er det svært at forstå, hvorfor vismændene ikke bruger flere kræfter på at inspirere politikerne til fornuftige og gennemtænkte reformer.

Steen Bocian, cheføkonom Dansk Erhverv.

Dertil kommer, at det er usikkert om indvandring af udlændige kan øge arbejdsstyrken med 70.000 personer frem til 2025. Der er også stigende pres på arbejdsmarkederne i de lande, som vi traditionelt har rekrutteret arbejdskraft fra, hvilket kan gøre det svære at rekruttere medarbejdere fra lande, som Sverige, Polen og Tyskland, og ikke-vestlige indvandrere og efterkommere har desværre fortsat en meget lav erhvervsfrekvens.

Hvis arbejdsstyrken ikke stiger med de forudsatte 150.000 personer frem til 2025, så vil flaskehalsproblemerne på arbejdsmarkedet hurtigt eskalere. Jeg havde meget gerne set, at vismændene var kommet på banen med yderligere reformudspil. At reformer virker, viser vismændene nemlig i et af rapportens kapitler, hvor de zoomer ind på udviklingen i antallet af langvarigt offentligt forsørgede. Kapitlets klareste konklusion er, at reformer gør en mærkbar og blivende forskel. Derfor er det svært at forstå, hvorfor vismændene ikke bruger flere kræfter på at inspirere politikerne til fornuftige og gennemtænkte reformer.

Regeringen har modsat vismændene taget reformhandsken op, og hvis deres reformer gennemføres, får vismændene sandsynligvis ret i deres optimisme. Men man kunne sagtens være mere ambitiøs på dansk økonomis vegne. Det er derfor lidt overraskende, at vismændene ikke mener, at de har mere af byde ind med i den diskussion.

BRANCHENYT
Læs også