Erhverv
0

Nyt studie afslører: Danskerne betaler for meget for deres medicin

Danske patienter og samfundet betaler alt for meget for kopimedicin på landets apoteker. Sådan lyder ny opsigtsvækkende advarsel fra konkurrencemyndighederne. Flere partier vil nu have sundhedsministeren til at gå ind i sagen.

Jakob Hald, direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Foto: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Hvert år bruger danskerne 3 mia. kr. på såkaldt kopimedicin på landets apoteker, men konkurrencen halter så meget, at for mange penge ender i medicinselskabernes lommer.

Sådan lyder advarslen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på baggrund af et nyt omfattende studie fra to forskere fra Københavns Universitet, der konkluderer, at konkurrencen halter. Derfor opfordrer styrelsens direktør politikerne til at gribe ind.  

»Der er så meget, der blinker rødt i forskernes analyse, at det er noget, man fra politisk side burde undersøge nærmere,« siger Jakob Hald, direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Kompliceret prissystem
  • Priserne på receptpligtig medicin, som sælges på de danske apoteker, fastlægges på auktioner hver anden mandag. Virksomhederne byder så hemmeligt, og selskabet med den laveste pris vinder så ca. 70 pct. af det totale marked de kommende to uger. Problemet er ifølge en ny analyse fra to forskere på Københavns Universitet, at det ikke er godt for konkurrencen.
  • Problemerne med modellen er bl.a., at virksomhederne har let og fri adgang til viden om de bud, som konkurrenterne gav 14 dage tidligere. Det giver ifølge forskerene mulighed for »strategisk adfærd.«
  • Siden 1998 er prisen på kopimedicin 3.000 gange steget med mindst 50 pct. inden for 14 dage. Forskerne vil løse de konkurrencemæssige udfordringer ved tiltag, der kan øge det vindende selskabs markedsandel til mere end 70 pct., at kun den vindende pris i hver budrunde efterfølgende offentliggøres, og at der indføres sanktioner ved leveringssvigt hos et medicinalselskab.
  • I dag er det sådan, at et selskab helt "gratis" kan trække sig fra markedet på grund af leveringssvigt, hvis de f.eks. ikke har lyst til at stå på mål for deres egen pris de kommende 14 dage.
  • Hvor stor besparelsen ville være ved perfekt konkurrence, har hverken forskerne eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen regnet på.

Ifølge forskerne er det et særligt auktionssystem, som er hovedforklaringen på den manglende konkurrence. Forskerne har dokumenteret, at der siden 1998 har været hele 3.000 eksempler på, at prisen på kopimedicin er steget mere end 50 pct. inden for en periode på bare 14 dage. Eksempler, hvor der mindst har været to virksomheder på markedet.

»Det er ret voldsomt, at der findes 3.000 eksempler på, at prisen fra den ene prisperiode til den næste er steget med mere end 50 pct. Det viser for os, at der er konkurrencemæssige udfordringer. Problemets omfang er kommet bag på os,« siger Jakob Hald.

I Danmark opererer branchen med prisperioder af 14 dages varighed. Den medicinalvirksomhed, der har den laveste pris, vinder typisk et sted mellem 60 og 70 pct. af markedet de kommende to uger.

Det betyder også, at en medicinalvirksomhed kan tabe en prisperiode, men stadig have en forholdsvis stor markedsandel. Samtidig kan virksomhederne nemt få informationer om, hvilken pris konkurrenterne historisk har budt.

Der er så meget, der blinker rødt i forskernes analyse, at det er noget, man fra politisk side burde undersøge nærmere.

Jakob Hald, direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Det forpurrer konkurrencen, og fører ifølge forskerne til højere indtjening i medicinalselskaberne. Det får nu Dansk Folkeparti til at kræve, at sundhedsministeren ser konkurrencen efter i sømmene.

»Vi skal gøre det, der er bedst for sundhedsvæsenet og den enkelte patient. Der er mange, der slet ikke forstår, hvorfor prisen på produkter stiger så voldsomt,« mener sundhedsordfører Liselott Blixt.

Stine Brix, sundhedsordfører i Enhedslisten, mener også, at forskernes konklusioner er opsigtsvækkende.

»Vi skal se, om der er spørgsmål, som det er oplagt, at ministeren går ind i. Der er ingen grund til, at vi betaler mere for medicin, end vi behøver,« siger hun.

Kopimedicin
  • Kopimedicin omtales ofte som generika. Kopimedicin kommer på markedet, når patentet på det originale lægemiddel er udløbet.
  • Det udløser typisk et prisfald på helt op med 90 pct. sammenlignet med det originale produkt.
  • Danmark er et af de lande i verden, som hurtigst tager kopimedicin i brug efter patentudløb.
  • Ifølge branchen bruger danskerne 3 mia. kr. årligt på kopimedicin.

Sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) har ikke ønsket at kommentere sagen.

I Brancheforeningen IGL, der repræsenterer de virksomheder, som sælger kopimedicin, maner man til besindighed.

»Vi har formentlig EU’s laveste priser på kopimedicin i Danmark, så man kunne måske sige: If it ain’t broke, don’t fix it. Men hvis man kan ændre noget for at få et endnu bedre fungerende marked med mere plads til kopimedicin, hilser vi det velkommen,« siger direktør Peter Jørgensen.

BRANCHENYT
Læs også