*

Serier
MINE NYHEDER
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Annonce
0

Stormvejr mod KMD eskalerer: Nye slagsmål med utilfredse kunder

Flere borgmestre og en af landets største private arbejdsgivere, Coop, melder sig nu ind i koret af utilfredse KMD-kunder.

Kunder i krig med KMD
Peter Høgsted, der siden 2013 har været adm. direktør for Coop Danmark, er stærkt utilfreds med KMD. Foto: Stine Bidstrup.

Slagsmålene med utilfredse kunder hober sig op for it-giganten KMD, der i forvejen befinder sig i åben krig med landets kommuner og pensionskæmpen ATP over flere stærkt forsinkede it-systemer.

En ny håndfuld vrede kunder rejser nu en skarp kritik af KMD. Heriblandt en af landets største private arbejdsgivere, supermarkedskæden Coop.

KMD håndterer lønsystemet for de ca. 40.000 medarbejdere, og her er så mange fejl, at Coops regnskab ifølge koncernchef Peter Høgsted »lider under samarbejdet med KMD«. Derfor afviser han ikke, at Coop også ender i en decideret retssag mod KMD.

»Alle vores it-problemer skyldes KMD. Vi oplever dårlige leverancer, manglende efterlevelse af aftaler, uprofessionalisme og stærkt kritisable samarbejdsforhold. Vi bruger alt for mange ressourcer på at rette de fejl, de laver. Vi oplever KMD som en partner, der ikke lytter ret meget og ikke er særligt selvkritiske, når det kommer til at se deres egne fejl,« siger Peter Høgsted.

KMD's kendte møgsager
  • KMD er blevet stævnet af Skatteministeriet i den såkaldte EFI-sag med et erstatningskrav på ca. 700 mio. kr. EFI-systemet skulle automatisere gældsinddrivelse fra borgerne, men fejl på fejl har resulteret i milliardtab for statskassen.
  • ATP har ifølge TV2 rejst et krav på 500 mio. kr., som kan hæves til 1 mia. kr., hvis ikke KMD accepterer kravet. Baggrunden er en forsinkelse på foreløbig 15 måneder af Social Pension, som er et nyt system til udbetaling af folke- og førtidspension, som bliver administreret af ATP.
  • Kommunernes it-fællesskab Kombit har endnu ikke sagsøgt KMD, men ventes at gøre det på grund af forsinkelserne af de såkaldte støttesystemer. Det er kendt, at Kombit har haft ekstraudgifter på 200 mio. kr., men erstatningskravet kan blive endnu højere.

Også i de enkelte kommuner rasler flere borgmestre med sablerne over for KMD, der er ejet af den amerikanske kapitalfond Advent International. Kommunerne kører i forvejen en fælles sag mod KMD omkring de systemer, som gælder på tværs af kommunerne. Men nu kommer flere enkelte kommuner også på banen. Kommunerne har individuelle aftaler med KMD for samlet 1,4 mia. kr. om året, oplyser KL.

Alle vores it-problemer skyldes KMD. Vi oplever dårlige leverancer, manglende efterlevelse af aftaler, uprofessionalisme og stærkt kritisable samarbejdsforhold. Vi bruger alt for mange ressourcer på at rette de fejl, de laver. Vi oplever KMD som en partner, der ikke lytter ret meget og ikke er særligt selvkritiske, når det kommer til at se deres egne fejl.«

Peter Høgsted, koncernchef i Coop.

I Høje Taastrup står KMD bl.a. for at drive kommunens it-netværk, men systemerne er så ringe, at det ifølge borgmester Michael Ziegler (K) er til »løbende overvejelse«, om samarbejdet skal droppes. I Odense er borgmester Peter Rahbæk Juel (S) på linje, fordi ekstraudgifterne til KMD tærer på et presset kommunalbudget. Randers-borgmester Claus Omann Jensen (V) er allerede i gang med at afsøge alternative leverandører, og i Aarhus er borgmester Jacob Bundsgaard (S) endt i en juridisk konflikt om prisstigninger med it-giganten:

»Det er vigtigt at få gjort op med det her, så vi ikke er i en situation, hvor en amerikansk kapitalfond har et kæmpestort sugerør nede i skatteborgernes lommer.«

KMD's topchef Eva Berneke er overrasket over Coops kritik, som tegner et billede, hun ikke kan genkende. Hun understreger dog i en skriftlig kommentar, at kundernes hårde kritik giver anledning til refleksion.

»Vi er i KMD fuldt ud klar over, at vi i øjeblikket er i en negativ situation med vigtige kunder. Det er dybt alvorligt og skal løses,« siger Eva Berneke.

Læs også