Erhverv
0

Sådan undgår du at tabe penge på sommerferien

Det kan være en jungle at bestille sin ferie, og det kan blive dyrt, hvis ikke man passer på.

Der kan blive lidt ekstra penge til en is eller en liggestol, hvis man tjekker ordentligt efter, når man bestiller sommerferien. Foto: Knud Wilhelmsen

Sommerferien venter lige om hjørnet, og udlandsrejsen er ved at blive bestilt.

Men der er mange faldgruber, som kan ende med at koste os vores dyrebare feriekroner. Konkurser, svindlere og uoverensstemmelser kan hurtigt give ferien en træls bismag.

Finans har derfor talt med formanden for Forbruger Europa Lars Arent og afdelingschef i Danmarks Rejsebureau Forening Jakob Hahn. Her får du fire gode råd fra dem til, hvordan du kan undgå at tabe penge på sommerrejsen.

  1. Bestil dansk, og bestil pakkerejser.
    »Det bedste råd er, at man skal sørge for at bestille en pakkerejse hos et selskab, der er registreret i den danske rejsegarantifond. Mange tager på kør-selv ferie, hvor de kun booker overnatning, og det dækkes ikke, selv om selskabet er med i rejsegarantifonden. Hvis man skal på kør-selv ferie, så tag en snak med rejsebureauet om, hvilke muligheder, der eventuelt er for at gøre det til en pakkerejse. Det er også vigtigt, man bestiller hos et selskab, som rent faktisk er etableret i Danmark. Mange bliver snydt af hjemmesider, der fremstår som danske, men bliver drevet fra eksempelvis USA, og så er det typisk amerikansk ret, der gælder. Derfor er det en god idé at tjekke efter på rejsegarantifondens hjemmeside, om selskabet er registreret her,« siger Jakob Hahn.
  2. Brug dit kreditkort, f.eks. Visa eller MasterCard, hvis du skal betale forud.
    »De store internationale kreditkortudbydere har faktisk en række dækninger med i deres bestemmelser, som du ikke får, hvis du bruger dit dankort eller laver en bankoverførsel. Det kan eksempelvis være tilbagebetaling ved konkurser. Det er et simpelt, men godt tip, og faktisk dækker forsikring gennem kreditkortene ofte også på andre fronter, som ved afbestilling af ferie. Her kan du også spare penge, hvis du undersøger, hvad dit kreditkort dækker, så du ikke betaler for andre forsikringer, du allerede har,« siger Lars Arent.
  3. Kontakt arrangøren hurtigst muligt ved uoverensstemmelser.
    »Sørg for at undersøge om den bekræftelse, du modtager, stemmer overens med det, du har bestilt. Hvis der er noget, der er galt, skal man hurtigst muligt kontakte arrangøren, for ellers kan man miste sit krav. Det gælder også, hvis noget går galt på ferien. Lad være med at vente, til du kommer hjem, for ud over at din ferie bliver dårligere, fratager du også arrangøren muligheden for at afhjælpe problemet. Det kan koste i den anden ende, fordi du så mister retten til et afslag i prisen eller lignende efterfølgende,« siger Jakob Hahn.
  4. Efterprøv oplysninger, hvis du bestiller privat uden om større selskaber.
    »Mange leder efter gode tilbud, og hvis det fører en til at bestille igennem private udbydere i stedet for større firmaer, er det vigtigt, at man efterprøver oplysningerne. Det kan være ved at snakke med bekendte, som har benyttet udbyderen eller ved at kigge efter brugeranmeldelser. Men vær opmærksom på, at også brugeranmeldelser kan være opdigtede. Jeg vil selv gøre det, at jeg tager kontakt til udbyderen, og så tjekker jeg efter, om der findes en person med det rette navn på adressen. Det er vigtigt at gøre, inden man evt. betaler via en bankoverførsel. Har du først overført pengene, er det svært at få dem tilbage, hvis det er svindel,« siger Lars Arent.
BRANCHENYT
Læs også