*

Erhverv
MINE NYHEDER
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Annonce
0

Transportens lovlige svar på Uber rykker ind i Aarhus: »Vi har arbejde til 200 chauffører«

Flere tusinde chauffører er tilknyttet i København. Nu skal 200 sætte gang i Aarhus, men det kan hurtigt blive til endnu flere.

Fragt-platformen Mover kommer til Aarhus, og efterlyser 200 chauffører. Foto: PR.

Deleøkonomien vinder hastigt frem. Alt fra overnatning til lift kan findes, og nu kan aarhusianerne også få hjælp til at hente IKEA-indkøb.

Den danske platform Mover tilbyder kunderne hjælp til at få fragtet alt fra privates IKEA-møbler til større erhvervskunders behov.

Platformen blev lanceret for under et år siden i København og har på rekordtid fået flere tusinde chauffører tilknyttet. Lige nu oplever Mover 10-20 pct. vækst i omsætningen om ugen på baggrund af stor kundefremgang.

Derfor udvider platformen nu til også at dække Aarhus, og det skaber stor efterspørgsel på chauffører.

»Hver dag har rigtig mange mennesker behov for at få transporteret stort og småt. Lige nu skal vi bruge 200 chauffører i Aarhus. Men fortsætter udviklingen, får vi brug for endnu flere inden for de næste måneder,« siger Mover-stifter og adm. direktør Martin C. Hansen.

Chaufførerne hos Mover er både privatpersoner og erhvervsdrivende, som sælger lidt af deres tid. Platformen bruges til at sætte kunder, som gerne vil have hjælp til at transportere noget, i kontakt med chauffører. Chaufførerne registrerer så turen via en app, der bruges som taxameter.

»Vi er en dansk virksomhed, der er bygget op om det danske arbejdsmarked i samarbejde med danske organisationer. Så vi overholder etik og regler og tilbyder samtidig en gennemsigtig og fornuftig afregning. Det er vigtigt, at vores chauffører bliver behandlet mindst lige så godt som kunderne, ellers var det en kortsigtet forretning« siger Martin C. Hansen.

80 pct. af omsætningen går til chaufførerne, og Mover forventer i løbet af 2017 at udvide til Odense og Aalborg herhjemme. I fremtiden vil Martin C. Hansen også gerne lancere Mover i udlandet.

»I 2017 koncentrerer vi os om Danmark, men fra 2018 begynder vi nok at kigge mod udlandet. Tyskland er meget interessant for os, både fordi markedet er stort, men også fordi transportsektoren i Tyskland allerede omfavner deleøkonomi på en markant nemmere måde end f.eks. Sverige,« siger han.

Claus Skytte, der er forfatter af bogen ‘Skal vi dele?’ om deleøkonomiens potentiale og udfordringer, er ikke overrasket over den store interesse for Mover.

»Deleøkonomiske services som Mover er populære, simpelthen fordi det er blevet så nemt at benytte med smartphones og internettet. PwC vurderer at deleøkonomien vil udgøre imponerende 2.040 mia. kr. på verdensplan i 2025, så deleøkonomi vil uundgåeligt præge fremtiden,« siger han.

Læs også