*

Erhverv
0

Endomondo fyrer næsten hver tredje medarbejder

Motions-app'en Endomondo må skære kraftigt i medarbejderstaben. Nu vil de amerikanske ejere, Under Armour, nemlig centralisere flere funktioner på tværs af de tre forskellige app-firmaer i koncernen.

Endomondos kontor på Holmen i København, i de historiske kanonbådsskure, bliver nu væsentligt tommere. Næsten hver tredje ansatte er nu blevet fyret. Foto: Mik Eskestad

For to år siden blev Endomondo hyldet som en af de store iværksættersucceser i Danmark, da selskabet blev købt i februar 2015 af amerikanske Under Armour for 575 mio. kr.

Men i disse dage er stemningen i kanonbådsskurene på Holmen anderledes tung: 14 ud af omkring 45 ansatte er blevet skåret væk i en fyringsrunde.

»Siden vi blev købt for to år siden, har Under Armour alignet organisationen. Det betyder, at man kan spare nogle penge ved at centralisere funktioner som marketing, HR og finans, så vi ikke laver det samme i København, Amsterdam og Baltimore. Der er ikke noget odiøst i denne runde – man er nødt til at høste de effektiviseringsmuligheder, der er,« siger Morten Keldebæk, der er general manager for Endomondo, mens stifter Mette Lykke er på barsel.

Under Armour, der mest er kendt for at producere sportstøj, købte nemlig i årene 2013 til 2015 flere digitale firmaer op, så selskabets Connected Fitness-division nu rummer fire forskellige apps.

Endomondo
  • Stiftet af Mette Lykke, Christian Birk og Jakob Nordenhof Jønck i 2007. De to sidste forlod den daglige drift i 2013, mens Mette Lykke fortsatte som adm. direktør - hun er dog på barsel nu.
  • Hovedproduktet er en app til at måle sin løbetur eller andre former for motion.
  • Via et online-forum kan man sammenligne sine resultater med vennernes og heppe på hinanden.
  • Seneste regnskabår, 2015, gav et underskud på 5,9 mio. kr.
  • Solgt for 575 mio. kr. til Under Armour i februar 2015.

Selve udviklingen af Endomondo-appen er stort set gået fri. Én ud af de 14, der er blevet skåret væk, arbejdede som softwareudvikler, mens resten altså var i forskellige supportfunktioner.

»I store træk er Endomondo-teamet den samme størrelse som før. Og der bliver ikke flyttet noget arbejde med Endomondos produkter til USA. Det er kun i København, vi arbejder på dem,« siger Morten Keldebæk.

Udover Endomondo købte Under Armour de to app-firmaer MapMyFitness og MyFitnessPal, for at få foden ind i forskellige dele af verden. Dermed er Endomondo samlet i en division med konkurrerende produkter, men det er ikke noget, der påvirker Endomondo, forklarer Morten Keldebæk.

»To af produkterne minder om hinanden. Men brugerbaserne er meget forskellige, og vores produktfokus er forskelligt,« siger han.

Endomondo blev stiftet i 2007 af tre McKinsey-konsulenter, som sagde deres sikre job op og blev iværksættere – det første halvandet år uden løn. Men efterhånden fik danskerne telefoner med GPS, brugertallet steg, og investorer skød penge i Endomondo, herunder Seed Capital og Preben Damgaard. Da Endomondo blev solgt over for over en halv milliard kroner i februar 2015, var der over 20 mio. brugere af app'en.

Læs også